آموزش پنچر گیری و تعویض لاستیک کامیون

لاستیک کامیون باید به صورت مداوم چک شود تا آج های آن در شرایط مناسبی باشند و عمق کافی داشته باشند؛ در غیر این صورت وسیله نقلیه شما برای حمل بار خطرناک خواهد بود و ممکن است در جاده برایتان خطر ساز شود. شما به عنوان یک راننده خوب باید خودتان توانایی تعویض لاستیک کامیونتان را داشته باشید تا در صورت پنچر شدن فورا بتوانید نسبت به تعویض لاستیک تان اقدامات لازم را انجام دهید.

در این مقاله قصد داریم برای شما نحوه پنچرگیری و تعویض لاستیک کامیون را توضیح دهیم تا بتوانید به سادگی در هر کجا که پنچر شدید فورا نسبت به تعویض لاستیک کامیونتان اقدام کنید. پس با ما همراه باشید و ادامه مطلب را از دست ندهید.

احتیاط ها و نکات مهم قبل از تعویض لاستیک

  • اگر در جاده یا در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد هستید ابتدا به سمت خاکی یا کنار خیابان بروید و کمی عقب تر از محل توقف خودرویتان علامت خطری قرار دهید تا رانندگان متوجه توقف شما بشوند.
  • برای تعویض لاستیک دقت کنید ماشین بر روی زمین صاف و فاقد شیب قرار گرفته باشد.
  • پس از توقف کامل خودرو ترمز دستی خودرو را بکشید و ماشین را روی حالت دنده قرار دهید.
  • اگر در محیط شیب داری قرار دارید بهتر است زیر لاستیک های ماشین آجر یا سنگ قرار دهید تا ماشین را مهار کند.
  • در صورت لزوم از دستکش استفاده کنید زیرا جنس لاستیک بسیار زمخت است و دستان شما را سیاه می کند.

روش های تعویض لاستیک کامیون

تعویض لاستیک کامیون، اتوبوس و دیگر ماشین های باری قلق های خاص و شاخص های خود را دارد که در ادامه به معرفی روش های آن خواهیم پرداخت؛ برای پنچرگیری لاستیک شما می توانید به دو روش عمل کنید:

  1. روش دستی (نیروی انسانی)
  2. استفاده از دستگاه های تعویض لاستیک پیشرفته

نحوه تعویض لاستیک کامیون

در این مقاله ما برای شما آموزش پنچرگیری لاستیک کامیون را تهیه کرده ایم تا بتوانید به سادگی نسبت به پنچر گیری کامیونتان اقدام کنید. اما به یاد داشته باشید که شما باید آشنایی کافی با تجهیزات مربوط به تعویض لاستیک و پنچری داشته باشید و یک فرد مسلط به شرایط نیز همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز از او کمک بگیرید.

1. کامیون تان را روی سطح صافی پاک کنید

برای تعویض کامیون محیط مناسب و بدون شیبی را پیدا کنید تا از ثبات ماشین خیال تان راحت باشد. اگر در جاده هستید خود را به کنار خیابان و ترجیحا محل کم رفت و آمدی برسانید تا بتوانید خطرات جانبی را کاهش دهید.

2. برای جلوگیری از حرکت کامیون تان آن را مهار کنید

لازم است برای احتیاط بیشتر در اطراف لاستیک های ماشین تان از آجر و یا سنگ های بزرگ استفاده کنید تا ماشین حرکت نکند.

3. درپوش تیوپی آن را باز کنید

با یک پیچ گوشتی درپوش تیوپی لاستیک تان را باز کنید و مهره های آن را با کمک یک آچار در خلاف جهت عقربه های ساعت بپرخانید تا شل شود. برای شل کردن مهره ها در صورت نیاز از گریس استفاده کنید؛ در صورتی که مهره ها خیلی سفت بسته شده باشند نیاز است تا وزن خود را بر روی لاستیک بیندازید تا بتوانید مهره های آن را باز کنید.

4. وسیله نقلیه را با سکوی بالابر یا جک بالا ببرید

برای پنچرگیری باید کامیون را به وسیله جک هیدرولیک کامیون بالا ببرید؛ برای این کار از یک سکوی بالا بر یا جک استفاده کنید. همچنین بسیار اهمیت دارد که کامیون شما به درستی و با شرایط ایمن بلند شود تا به بار یا کامیون آسیبی نرسد.

5. باز کردن مهره ها و جدا کردن لاستیک کامیون

تعویض لاستیک کامیون

بعد از بلند کردن کامیون از سطح زمین وقت آن رسیده است که مهره های پیچ چرخ را باز کنید؛ برای بهتر انجام شدن این مرحله نیاز است از یک آچار دستی یا یک آچار بادی با صدای کم استفاده کنید. هنگامی که مهره لاستیک شل شد لاستیک را از بیرون نگه دارید و با رعایت کامل ایمنی آن را به بیرون بکشید. اما قبل از آن اطمینان حاصل کنید که به درستی نسبت به بلند کردن لاستیک اقدام می کنید در غیر این صورت وزن تایر باعث کمر درد شما می شود.

6. تعویض لاستیک کامیون

پس از قرار گیری ماشین بر روی جک و شل کردن مهره ها، چرخ را از زیر کامیون به سمت بیرون بکشید؛ و لاستیک نو را مجدد بر روی ماشین تان سوار کنید. حال سوراخ های لاستیک را با مهره ها در یک راستا تنظیم کنید و مهره ها را جا گذاری کنید. دقت کنید در چرخ های دوتایی تمامی مهره ها را محکم ببندید.

7. کامیون را بر روی زمین قرار دهید

قبل از پایین آوردن کامیون پایه های جک را حدود یک اینچ بالا ببرید و سپس از زیر کامیون جدا کنید.

8. مهره ها و رینگ های چرخ کامیون را با دقت کامل بررسی کنید

مهره ها را به قدری سفت کنید که با دست و یا آچار در جهت عقربه های ساعت نتواند حرکت کند. اطمینان حاصل کنید که تمامی مهره ها را سفت بسته اید. به آرامی رینگ را بررسی کنید و چرخ ماشین را بچرخانید؛ در صورتی که ترک خوردگی، نقطه زنگ زده و یا فرورفتگی مشاهده می کنید نیاز است تا از افراد مجرب مشورت بگیرید و دلیل فرورفتگی یا ترک خوردگی آن را جویا شوید.

10. چک کردن لاستیک جدید

چک کردن لاستیک

لاستیک را از نظر آسیب های فیزیکی چک کنید و مطمئن شوید که شکل آن سالم و منظم است؛ پس از سفت کردن پیچ و مهره ها اطمینان حاصل کنید که تمامی پیچ ها محکم بسته شده اند.

نکات لازم برای تعویض لاستیک کامیون

  • پس از نصب دقت کنید فشار باد لاستیک در استاندارد ترین حالت باشد.
  • حتما به درستی تمامی مراحل را انجام دهید.
  • در نگهداری لاستیک های ماشین خود بکوشید تا از استهلاک زود هنگام آن جلوگیری کنید.
  • اگر قصد حمل بار بین شهری دارید بهتر است تنها نروید و یک فرد با تجربه و مسلط به ماشین را همراه خود ببرید تا اگر نیاز به استراحت، تعویض لاستیک و یا بستن زنجیر چرخ داشتید؛ کمک دست داشته باشید.
  • خطرناک ترین قسمت پنچر گیری کامیون باد کردن با هوای فشرده است که اگر به آن مسلط نباشید حوادث زیادی به دنبال دارد.

دلایل پنچر شدن لاستیک کامیون

  • پنچر شدن لاستیک با اشیاء: یکی از دلایل ترکیدن لاستیک می شود؛ وارد شدن اجسام تیز به لاستیک است که در جاده ها و بیرون شهر بیشتر مشاهده می شود.
  • شرایط بد جاده: جاده های ناهموار، خاکی و محیط های آلوده و پر از زباله بسیار آزار دهنده هستند و می توانند سبب پنچر شدن لاستیک کامیون شود.
  • فرسودگی: فرسودگی لاستیک نیز می تواند باعث ترکیدن آن و در خیابان ماندن شما شود. نسبت به تعویض لاستیک خود اقدامات لازم را انجام دهید مخصوصا اگر قرار است از شهر خارج شوید.
  • نشت ساقه سوپاپ: اگر لاستیک شما هیچ نشانه ای از پنچر شدن ندارد ساقه سوپاپ آن را بررسی کنید. میل سوپاپ اگر نشتس کند یا آسیب دیده باشد می تواند باعث پنچر شدن لاستیک شما شود.
  • فشار باد نامناسب: حتما هر دو ماه فشار لاستیک هایتان را بررسی کنید و در صورت لزوم نسبت به تنظیم باد لاستیک ماشین تان اقدام کنید در غیر این صورت باعث پنچر شدن و هزینه های جانبی می شود.

کلام آخر

در این مقاله برای شما راه های پنچرگیری لاستیک کامیون را بیان کردیم و در ادامه روش هایی که می تواند باعث پنچر شدن لاستیک ماشین شما شود را بررسی کردیم؛ امیدواریم از این مقاله نهایت لذت را برده باشید و نسبت به تعویض لاستیک خود اقدامات لازم را انجام دهید. بهتر است قبل از وارد شدن به جاده ماشین خود را کامل بررسی کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید و با خیال راحت پا به جاده بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما