آشنایی با اصول و شرایط حمل دام زنده

یکی از دغدغه های اکثر دامداران نحوه جابه‌جایی دام هایشان است؛ چرا که کوچک ترین اشتباهی می تواند باعث بروز مشکلات و بیماری هایی برای دام هایتان شود. به همین دلیل قصد داریم شرایط حمل دام زنده به صورت اصولی و بررسی یک سری نکاتی برای حمل راحت تر و بهتر دام ها بپردازیم تا شما نیز بتوانید از دغدغه هایتان بکاهید و به رشد دام هایتان فکر کنید. اگر قصد دارید در بهترین حالت نسبت به حمل دام هایتان بپردازید لازم است تا انتها همراه ما باشید و ادامه این مطلب را دنبال کنید.

اصول حمل دام زنده به چه صورتی است؟

حمل دام در گذشته برای دامداران بسیار بی اهمیت بود تا اینکه پس از مدتی برای دام ها مشکل ساز شد و با از دست دادن وزن و یا گاها تلف شدن دام مواجه می شدند؛ اما امروزه حمل دام از مکانی به مکان دیگر بسیار حاثز اهمیت است و باید به دقت انجام شود تا تلفات دام ها را به حداقل برساند.

در زمینه حمل دام قوانین خاصی وجود دارد که باید در پروسه جابجایی رعایت شود. فرایند نظارت بر رعایت این قوانین نیز توسط نیروی انتظامی و سازمان دامپزشکی انجام می شود. در نتیجه حمل دام زنده باید توسط ماشین های دارای مجوز از سوی سازمان دامپزشکی کشور انجام شود. بنابراین در ادامه به بیان اصول حمل بارگیری و نکات مهمی که در این خصوص وجود دارد می پردازیم.

1. شرایط بارگیری

حمل دام زنده

در هنگام بارگیری با دام ها به آرامی رفتار کنید و از زخمی شدن دام ها جلوگیری کنید. زیرا زخم دام، موجب عفونت در دام می شود. به علاوه این کار سبب پایین آمدن کیفیت لاشه آن ها و افت وزن بدنشان می شود. استفاده از چوب های پهن و قرار دادن آنها بین سطح کامیون و زمین می تواند به بارگیری آسان تر دام کمک کند.

2. رعایت بهداشت

یک مسئله مهم در انتقال گوسفندان کنترل بیماری های عفونی می باشد؛ پرواربند باید مجوز های لازم حمل دام را از مراکز دامپزشکی تهیه کرده باشد. لازم به ذکر است باربند کامیون نیز باید تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد؛ در صورت لزوم آن را سم پاشی و یا ضد عفونی کرده باشند.

3. رعایت پرهیز غذایی

12 ساعت قبل از حمل دام بهتر است مواد غذایی کمتری را در اختیار حیوانات قرار دهید؛ حتی المقدور باید از دادن علف های سبز و یا غذاهای تر به دام ها بپرهیزید و در صورت لزوم به آن ها غذای خشک بدهید تا با ادرار و مدفوع خود و ماشین را کثیف نکنند. شما می توانید پس از رسیدن به مقصد و پیاده کردن دام ها از ماشین هر چقدر که لازم است به آن ها غذای تازه و آب بدهید. البته فراموش نکنید که در طول مسیر نیز باید مقداری علوفه و آب در دسترس حیوان قرار دهید تا از تلف شدنشان به خصوص در مسیر های طولانی و در هوای گرم جلوگیری کنید.

نکات لازم قبل از حمل دام

حمل دام

اگر قصد حمل دام از قبیل گوسفند، گاو و یا بز را دارید لازم است تا با یک سری خصوصیات رفتاری این حیوانات آشنا شوید تا از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری کنید. برخی از این نکات شامل موارد زیر می باشد:

  1. گوسفندان به هیچ وجه علاقه ای به ماندن در یک محیط تنگ و محصور ندارند؛ لازم است نسبت به حمل آن ها سریع عمل کنید.
  2. حیوانات علاقه دارند در کنار همنوعان خود از آن ها نگهداری شود.
  3. در صورتی که گوسفندان احساس خطر کنند از کارگران و یا گاها سگ نگهبان دوری می کنند.
  4. دام ها حافظه بلند مدت قوی دارند و در صورتی که از یک محیط تجربه ناخوشایندی داشته باشند از آن محل دوری می کنند.
  5. گوسفندان علاقه ای به ماندن در محیط تاریک ندارند و حدالامکان خود را به محیط های روشن می رسانند.
  6. یک نکته جالبی که وجود دارد این است که دام ها به محیط های دارای شیب احساس خوبی دارند و از آن لذت می برند.
  7. این حیوانات مانند همه دام ها نسبت به صدای بلند، فریاد و یا پارس کردن سگ ها واکنش منفی دارند و دچار استرس می شوند.

اطلاع داشتن از ویژگی های رفتاری دام مورد نظر می تواند به شما برای حمل دام زنده بهتر کمک کند و از میزان استرس سایر مشکلات جلوگیری کند.

نکات مهم در حمل دام زنده

رعایت کردن یک سری نکات به شما برای حمل دام کمک می کند. برخی از نکاتی که باید برای حمل دام رعایت کنید شامل لیست زیر می شود:

  1. قبل و بعد از بارگیری باید ماشین حمل تمیز و ضدعفونی شود و عاری از هرگونه شکستگی و یا خراشیدگی باشد تا به دام ها آسیبی وارد نشود.
  2. برای حمل دام باید از خودرویی استفاده کنید که مجوز های لازم در این زمینه را داشته باشد.
  3. شماره پلاک دریافت شده از دامپزشکی باید بر روی ماشین حمل دام زنده نصب شده باشد.
  4. بهتر است از 48 ساعت قبل از بارگیری دام مورد نظر را قرنطینه کنید.
  5. ماشین حمل باید کفپوش مناسب داشته باشد.
  6. لازم است در مسیر هرزگاهی وضعیت دام ها را بررسی کنید تا به صورت خوابیده نباشند و زیر دست و پای دیگر دام ها قرار بگیرد.
  7. اگر مسیرتان طولانی است باید مقدار کافی علف و آب برای آن ها تهیه کنید.
  8. جریان هوا و تهویه ماشین را بررسی کنید.
  9. جایگاه مناسبی را برای ورود و خروج دام در نظر بگیرید تا آسیبی به آن ها وارد نشود.
  10. در فصل های سرد سال احتمال شکستگی و تلف شدن دام افزایش می یابد؛ بهتر است ماشین حمل بار را توسط محفظه بارگیری بپوشانید.
  11. برای حمل دام های سبک حداقل 40 سانتی متر و برای دام های سنگین 1.4 متر را در فضای کامیون و یا ماشین حمل دام در نظر بگیرید.
  12. حدالامکان در زمان حمل دام دام های کوچک را با یک ماشین و دام های بزرگ تر را با یک ماشین دیگر حمل کنید تا آسیبی به دام های کوچک وارد نشود.
  13. در صورت لزوم قبل از حمل دام زنده روی آن ها مشخصه ای بگذارید تا آن ها را گم نکنید.
  14. اگر در مسیر بارندگی است حتما روی کابین حامل دام را بپوشانید یا دام را با ماشین های مل بار مسقف حمل کنید.
  15. از حمل چند نوع دام مختلف و دام های شاخ دار با یک ماشین حمل بار خودداری کنید.
  16. از جابجایی دام باردار خودداری کنید.

حمل و نقل صحیح دام را جدی بگیرید!!

حمل دام زنده

حمل هر نوع دام از محیطی به محیط دیگر به صورت نامناسب می تواند به موضوعی خطرناک برای سلامتی این حیوانات تبدیل شود. یکی از اصلی ترین گزینه ها برای حمل دام انتقال آن ها به بازار برای فروش می باشد؛ اگر قصد فروش دام تازه و سرحالی را دارید لازم است در حمل آن نکاتی را رعایت کنید در غیر این صورت می تواند این موضوع به فاجعه ای برایتان تبدیل شود.

انتخاب ماشین حمل بار موضوع بسیار مهمی است که باید در آن بسیار دقت کنید؛ معمولا کامیون ها و وانت بار های کوچک بهترین گزینه برای این کار محسوب می شوند. لازم به ذکر است طی تحقیقات و بررسی های انجام شده بهترین راه برای انتقال دام در مسافت های بیش از هزار کیلو متر قطار می باشد. اما اگر به هر دلیلی قصد استفاده از قطار را ندارید می توانید از کامیون های تریلی دار مدرن که مخصوص حمل دام زنده است استفاده کنید.

اگر قصد حمل دام زنده در روز های گرم تابستانی را دارید؛ بهتر است این کار را به شب موکول کنید. چرا که هوا بالا و پایین بودن بیش از حد دما می تواند دام ها را بیمار کند

دریافت مجوز حمل دام به چه صورتی است؟

همانطور که می دانید حمل دام در دسته بار ممنوعه قرار دارد؛ در صورتی که قصد دریافت مجوز حمل دام زنده را دارید باید مراحل زیر را به ترتیب زیر انجام دهید:

  1. ثبت درخواست و بارگذاری مدارک مورد نیاز در سامانه مورد نظر
  2. بررسی صحت مدارک و تایید آن ها توسط اداره دامپزشکی یکی از شهرستان های تابعه استان مورد نظر
  3. اگر درباره مدارک نقصی وجود دارد باید نسبت به رفع آن ها اقدام کنید.
  4. در صورتی که صحت مدارک تایید شد نوبت به بازدید ماشین حمل دام توسط اداره دامپزشکی شهرستان می رسد.
  5. اگر خودروی مورد نظر توسط سازمان دامپزشکی تایید شد؛ مراحل صدور مجوز انجام می شود.
  6. صدور پروانه توسط اداره کل دامپزشکی استان و ثبت در سیستم GIS

کلام آخر

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید؛ لازم به ذکر است هنگام حمل دام باید در دور زدن و ترمز گرفتن نهایت دقت و آرامش را داشته باشید در غیر این صورت ممکن است دام احساس خطر کند و یا در صورتی که سبک وزن باشد زیر دست و پای بقیه بیفتد. همانطور که مطالعه کردید در این مقاله به بررسی تمامی نکات برای قبل و یا بعد از بارگیری و حمل دام زنده پرداختیم تا در پروسه حمل دام با مشکلی مواجه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما