10 نکته مهم در خرید و نگهداری تایر کامیون

همان طور که از نام ماشین های سنگین پیداست، از آن ها برای حمل و نقل حجم زیادی از بار و لوازم سنگین استفاده می شود. ماشین های سنگین از جمله کامیون، مسافت های زیادی را در طول شبانه روز طی کرده و در نتیجه، استهلاک و فرسودگی تجهیزات و قطعات آن نیز نسبت به ماشین های دیگر بیشتر می باشد. یکی از قطعات مهم، که لازم است همواره بررسی و در موارد لازم تعویض شود، تایر کامیون است که در صورت سهل انکاری می تواند منجر به ترکیدن لاستیک شود. در این مطلب، شما را با نکات مهم در زمینه نگهداری از تایر کامیون آشنا خواهیم کرد. برخی از این نکات شامل موارد زیر می باشند.

1. بررسی عمق آج

عمق آج تایر

به طور کلی، استفاده مداوم و طولانی مدت از تایر، موجب کاهش تدریجی عمق آج شده و در نهایت، تغییر عملکرد کلی تایر را به دنبال خواهد داشت. آج، همان برجستگی های روی لاستیک می باشد، که در صورت ساییده شدن، امنیت راننده به خطر می افتد.

از آن جایی که از بین رفتن عمق آج تایر، موجب می شود لاستیک ها به طور مناسب روی جاده ننشینند، در برخی مواقع مانند بارندگی و لغزنده شدن جاده ها، احتمال بروز خطرات جدی و جبران ناپذیر را بیشتر خواهد کرد. به همین دلیل، بررسی منظم عمق آج تایر کامیون و وضعیت فرسودگی آن، شما را، از زمان تعویض تایر نیز آگاه خواهد کرد که یکی از مهم ترین نکات در نگهداری تایر است.

2. تغییر عادت های رانندگی

با انجام تغییرات در شیوه رانندگی و بهبود آن، می توانید تعویض تایر را به تاخیر انداخته و موجب حفظ و نگهداری بیشتر از تایر کامیون شوید. به عنوان مثال، دور زدن با سرعت بالا موجب فرسوده شدن و از بین رفتن لبه های جلوی تایر خواهد شد. در مواردی مانند، عبور از چاله های خیابان نیز، احتمال نشتی و پنچری تایر بیشتر خواهد شد.

بهتر است، برای افزایش طول عمر تایر کامیون خود، با سرعت زیاد از روی گودال ها یا چاله های عمیق عبور نکنید. کاهش سرعت و دقت در نا همواری های جاده، به ماندگاری، نگهداری و سایش یکنواخت تایر کامیون کمک فراوانی خواهد کرد. لازم است بدانید، سرعت مجاز و بهینه در پیچ ها و به هنگام دور زدن در ماشین های سنگین، کمتر از 5 کیلومتر در ساعت می باشد. همچنین رعایت نکات مهم ایمنی توسط راننده، به سلامت راننده، تایر و در نهایت محموله کمک فراوانی خواهد کرد.

3. رانندگی آرام بر روی سطوح ناهموار

 نگهداری تایر کامیون

بهتر است هنگام عبور از سطوح ناهموار، مانند سطوح سنگ فرش نشده و یا زمین های خاکی و چمن که در آن سنگ وجود دارد، سرعت خود را کم کرده و با احتیاط ادامه دهید. به عبارت دیگر، هنگام رانندگی، باید زمین را در زیر تایر کامیون خود احساس کنید. هم چنین، باید قادر به حس کردن ارتعاشات زمین در ترمز، فرمان و حتی صندلی ها نیز باشید. بنابراین در صورت مواجهه با جاده های ناهموار، با سرعت کمتری رانندگی را ادامه دهید.

4. تنظیم کردن فشار باد تایر

 نگهداری تایر کامیون

بهتر است در هر نوبت سوخت گیری، فشار باد لاستیک را نیز بررسی کنید. اگر امکان انجام این کار برایتان مقدور نیست، حداقل ماهی یک بار این کار را انجام دهید. در صورت رفتن به سفری طولانی یا حمل بار اضافی، باید باد تایر را بررسی کنید. تنظیم باد تایر ها در صورتی که به درستی و اندازه باشد، موجب می شود، نیرو به طور مساوی از وسیله نقلیه به جاده منتقل شود.

اما زمانی که، تایر بیش از اندازه مجاز باد شود، در انتقال نیرو از وسیله نقلیه به جاده، موفق عمل نخواهد کرد. در صورت کم بودن باد تایر نیز، قسمت بیشتری از آن با جاده برخورد کرده و موجب فرسایش زود هنگام تایر خواهد شد.

5. جا به جا کردن تایر ها

یکی از راه های مهم نگهداری تایر کامیون ها، جا به جایی لاستیک ها و تغییر دادن موقعیت آن ها می باشد. چرخش لاستیک، نقش مهمی در افزایش طول عمر و کارایی آن دارد. علاوه بر این، انجام جا به جایی تایر موجب کاهش پوسیدگی آن ها نیز خواهد شد.

به دلیل این که، لاستیک های جلوی کامیون وظیفه هدایت اصلی ماشین و چرخاندن آن را بر عهده دارند، بیشترین فشار را از نیرو های ترمز و فرمان گرفته و بار بیشتری را نیز تحمل می کنند. به همین علت، بروز فرسودگی، در لاستیک های جلو بیشتر از لاستیک های عقب است. جا به جایی تایر ها و چرخاندن منظم آن ها، به سایش یکنواخت هر چهار تایر کمک فراوانی خواهد کرد.

6. بالانس کردن تایر ها

بالانس یا تراز ضعیف در تایر ها، موجب آسیب دیدن و فرسودگی آن ها می شود. انجام بالانس تایر به صورت دوره ای و منظم، رانندگی بهینه را تضمین خواهد کرد. علاوه بر آن، موجب حرکت نرم تر کامیون نیز خواهد شد. در مواردی که، لرزشی در صندلی احساس کردید یا متوجه عدم تعادل در فرمان شدید، بهتر است کامیون خود را برای بالانس تایر ها به اولین تعمیرگاه ببرید.

 نگهداری تایر کامیون

7. دقت در بارگیری

یکی از مواردی که باید با دقت فراوان انجام شود، بارگیری کامیون است. به منظور محافظت و نگهداری از تایر ها، لازم است فشار ایجاد شده بعد از بارگیری، به طور یکنواخت بر تمام قسمت های کامیون وارد شود. در صورتی که وزن زیادی از بار در یک قسمت از کامیون جمع شود، تایر ها تحت فشار مضاعفی قرار گرفته و آسیب می بینند. به طور کلی، کامیون ها، علاوه بر میزان مجازی از بار، برای محور عقب و جلو نیز به صورت جداگانه، میزان بار مجاز دارند.

8. استفاده از رینگ های استاندارد

لازم است، به منظور جلوگیری از ایجاد صدمات احتمالی، از رینگ های استاندارد استفاده شود. استفاده از رینگ های صدمه دیده و یا تغییر شکل داده، هرگز توصیه نمی شود. بهتر است قبل از نصب تایر بر روی رینگ، روی لبه رینگ و طوقه کاملا تمیز شود. علاوه بر این، سایز رینگ و تایر نیز باید با هم متناسب باشند.

9. بررسی ظاهر تایر ها

علاوه بر دقت به عمق آج، لازم است تایر ها را از لحاظ شکل ظاهری نیز به دقت بررسی کنید. برخی از تایر ها، به دلیل نگهداری در شرایط آب و هوایی نامناسب، دچار شکافتگی و پارگی های محدودی می شوند. اگر رویه خارجی تایر آسیب دیده باشد، زمان تعویض آن رسیده است.

10. ترمز گیری با احتیاط

بهتر است در شرایط و محیط های خاص، مانند جاده های لغزنده بر اثر برف، یخ و باران، ترمز ها را با احتیاط و به طور مداوم به کار ببرید. این کار، موجب کاهش سرعت به صورت آهسته تر شده و از سایش زیاد تایر ها نیز جلوگیری می کند.

نکات مهم در زمان خرید تایر کامیون

 نگهداری تایر کامیون

با توجه به موارد گفته شد، لازم است نکاتی را، در زمینه خرید یا تعویض تایر کامیون نیز بدانید، تا با انتخاب مناسب، بتوانید مدت بیشتری از تایر های کامیون خود استفاده کنید.

  • از نکات مهم در زمان خرید تایر، مقدار سرعت در حین رانندگی است. به طور مثال، لاستیک هایی با ضخامت زیاد برای سرعت های بالا مناسب بوده و لاستیک های نخی، مناسب رانندگی در سرعت های پایین می باشند.
  • نکته بعدی، توجه به شرایط آب و هوایی است. باید بدانید، دمای گرم و سرد، تاثیر مستقیمی بر روی لاستیک ها دارد.
  • دقت در مواردی مانند مقاومت بالا، اصطکاک و چسبندگی زیاد، تعداد آج های تایر و سایز آن نیز، در خریدی موفق به شما کمک خواهد کرد.
  • از نکات مهم دیگر در زمان خرید تایر، دقت به تاریخ تولید آن است. در صورتی که، زمان زیادی از تولید تایر گذشته باشد، عواقب جبران ناپذیری داشته و ممکن است مشکلاتی را برای راننده به وجود آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما