میزان تقریبی حقوق و درآمد شغل رانندگی کامیون و خودروهای سنگین در ایران 1403

شغل راننده کامیون در دسته شغل های سخت قرار دارد و میزان سختی این شغل در جهان زبان زد مردم است. در واقع راننده کامیون فردی است که برای حمل بار به اقصا نقاط جهان می رود و بدین صورت کسب درآمد می کند نه صرفا فردی که گواهینامه پایه یک دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی میزان درآمد رانندگی کامیون بپردازیم تا شما نیز از این اطلاعات آگاه شوید. میزان درآمد رانندگان کامیون و ماشین های سنگین به مالک، اجازه ای بودن، مدل ماشین و میزان بار بستگی دارد که در ادامه به تمامی این موارد اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

راننده کامیون چه مهارت هایی را باید داشته باشد؟

رانندگان کامیون باید علاوه بر دریافت گواهینامه پایه یک مهارت ها و اطلاعاتی از ماشین، مسیر و یا نوع حمل بار را کسب کنند تا واجد شرایط برای حمل بار شوند. برخی از مهارت هایی که تمامی رانندگان کامیون باید بدانند در فهرست زیر تهیه شده است:

  1. داشتن آگاهی از مسیر های مختلف و مسائل ایمنی
  2. داشتن قدرت برنامه ریزی
  3. مسئولیت پذیری بالا
  4. آشنا با قواعد بارگیری و نظارت بر بار
  5. آشنایی با مقررات داخلی و بین المللی راهنمایی و رانندگی
  6. توانایی داشتن گزارش نویسی (برای افرادی که مایل به انجام حمل بار با ترانزیت و حمل و نقل بین المللی هستند.)
  7. داشتن فیزیک بدنی مناسب
  8. داشتن قدرت تصمیم گیری در شرایط مختلف
  9. توانایی و تمرکز بالا برای رانندگی در جاده

عوامل موثر برای میزان درآمد رانندگی کامیون در سال 1403

درآمد رانندگی کامیون

همانطور که گفته شد موضوع اصلی این مقاله تخمین زدن میزان حقوق و درآمد رانندگی کامیون است که باید به شما بگوییم هیچ مبلغ دقیق و معینی وجود ندارد و به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد؛ اما دو عامل تاثیر گذار و مهم بر روی میزان درآمد رانندگی کامیون ها به شرح زیر می باشد:

1. ماشین حمل بار

اولین نکته ای که در آمد رانندگی کامیون را مشخص می کند مالک یا اجاره ای بودن ماشین است. در صورتی که ماشین برای خودتان باشد؛ سود و درآمد بالایی خواهید داشت اما اگر ماشین تان اجاره ای است شما پس از حمل بار باید مبلغی را به مالک ماشین اختصاص دهید و یا به عبارتی باید درصدی کار کنید.

پس از مالک و اجاره ای بودن ماشین نوع ماشین بسیار اهمیت دارد؛ انتخاب ماشین حمل بار است. شما باید بار را متناسب با نوع ماشینتان انتخاب کنید؛ چرا که هر چه ماشین مجهز تر (یخچال دار، مستقف بودن، و غیره) و بزرگ تر باشد هزینه اجاره آن نیز متفاوت می شود. در صورتی که بار برای ماشینتان کم بود از برگزیدن آن امتناع کنید چرا که هزینه کمتری از مشتری باید بگیرید و به عبارتی درآمد با مخارج تان یر به یر خواهد شد.

2.میزان و حجم بار

اصلی ترین موضوع پس از انتخاب ماشین برای تخمین زدن میزان حقوق و درآمد رانندگی کامیون میزان بار و حجم باری است که حمل می شود. به طور مثال 15 تن با 28 تن بار هزینه متفاوتی دارد.

میزان درآمد رانندگی کامیون 1403

درآمد رانندگی کامیون

شما نباید ورودی مبلغ را در نظر بگیرید چرا که در صورت اجاره ای بودن مبلغ زیادی را باید به مالک ماشین بدهید. در صورتی که شما فقط راننده ماشین باشید مبلغی حدود 30 تا 70 میلیون تومان به صورت ماهانه خواهید داشت. بهترین راه برای محاسبه میزان در آمد بدین ترتیب است که باید مخارج کامیون را محاسبه کنید و پس از آن مقدار خرج شده را از کل مبلغ ماهانه کم کنید تا سود شما به دست بیاید. همچنین لازم به ذکر است حقوق راننده کامیون ثابت نیست و بدین صورت است که هر چه بیشتر کار کند درآمد نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

در صورتی که خودتان مالک ماشین باشید و بر روی همان کامیون مشغول به حمل بار باشید به صورت میانگین میزان درآمد شما بین 70 تا 200 میلیون تومان به صورت ماهانه خواهد بود. البته باز هم باید بگوییم که این عدد ممکن است بیشتر یا کمتر شود همه چیز بستگی به مدل ماشین و میزان کار کرد شما در طول ماه خواهد بود.

هزینه ها و مخارج راننده کامیون چقدر است؟

همانطور که درآمد ماشین های سنگین در ماه عدد بزرگی است خرج و مخارجی که در طول سال باید برای ماشین پرداخت شود هم به همان نسبت بالا است. از جمله هزینه های یک کامیون شامل هزینه سوخت، هزینه لاستیک، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه دستمزد سالانه راننده، بیمه، عوارض، پارکینگ، بیمه ثالث، بیمه بدنه، هزینه اجاره کامیون و غیره می شود. شما باید راه های کاهش هزینه های کامیون را به خوبی بلد باشید تا بتوانید با کم کردن آن ها سود بیشتری را به خود اختصاص دهید.

چگونه درآمد رانندگی کامیون اضافه می شود؟

شما می توانید با ثبت نام در سامانه های آنلاین حمل بار امکان بارگیری در هر زمان و مکان را برای خود مهیا کنید؛ بدین صورت می توانید با افزایش میزان کارکردتان درآمد بیشتری نیز داشته باشید. لازم به ذکر است روابط اجتماعی بالا و آشنا شدن با صاحبان بار به شما کمک خواهد کرد تا به صورت مستقیم بار را از آن ها تحویل بگیرید و یا برای باربری بعدیشان شما را انتخاب کنند.

میانگین درآمد رانندگی کامیون در ایران

درآمد رانندگی کامیون

با توجه به میزان بار، مدل ماشین و مسیر رفت و آمد میزان درآمدتان متفاوت خواهد بود؛ به صورت معمول و میانگین میزان درآمد رانندگان کامیون به شرح زیر می باشد:

نوع ماشینمیزان درآمد
راننده کامیونت30 الی 60 میلیون تومان به صورت ماهانه
راننده کامیون60 الی 90 میلیون تومان به صورت ماهانه
راننده کشندهبالای 100 میلیون تومان به صورت ماهانه

میانگین درآمد رانندگی کامیون در خارج از کشور

5 کشور که بیشترین درآمد را به راننده کامیون های خود اختصاص داده اند شامل سوئیس، استرالیا و بلژیک هستند. در ادامه میزان درآمد آن را نیز به شما خواهیم گفت.

رانندگان ماشین سنگین در کشور سوئیس دارای رتبه یک با بیشترین میزان در آمد ماهانه را دارند؛ به صورت میانگین میزان درآمد آن ها 70.452 دلار است. پس از آن کشور استرالیا با 53.951 دلار است که رتبه دوم را از آن خود کرده است؛ رتبه سوم برای کسب بیشترین درآمد رانندگی کامیون ها کشور بلژیک با 50.462 دلار است. میانگین حقوق یک راننده در ایالات متحده 47.130 دلار است و پس از آن نیز کشور سوئد با میزان درآمد 42.751 دلار قرار گرفته است.

لازم به ذکر است درآمد رانندگان کشور های اروپایی بسیار بیشتر از این اعداد است و 10 رتبه برتر و درآمد بالا از رانندگی را به خود اختصاص داده اند. به زبان ساده تمام کشور ها با توجه به سطح اقتصادی و مالیاتی دستمزد متفاوتی را دریافت می کنند.

کلام آخر

درآمد رانندگی کامیون بسته به عواملی که گفته شد می تواند متفاوت باشد اما اولین و آخرین نکته همت و تلاش رانندگان است. در صورتی که تلاش کنید و در طی ماه چند حمل بار را قبول کنند می توانند به درآمد بالا و خوبی دست پیدا کنند. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما