تاثیر آب و هوا بر بسته بندی و حمل و نقل + چالش ها و راهکار ها

آب و هوا یکی از شرایط و فاکتور های مهم و تاثیرگذار بر همه جوانب زندگی بشر است. حمل و نقل نیز از جمله صنایعی است که امروزه توسعه و پیشرفت چشمگیری داشته و بسیار مورد استفاده افراد و صنایع قرار می گیرد. صنعت حمل و نقل به شدت تحت تاثیر شرایط آب و هوایی موجود قرار دارد. آب و هوا می تواند شرایط حمل و نقل، هزینه ها و خطرات آن را افزایش و یا کاهش دهد. همچنین آب و هوا و شرایط آن می تواند بر نوع بسته بندی کالا برای حمل نیز موثر باشد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع قصد داریم در این مطلب به موضوع آب و هوا و حمل بار پرداخته و نکات مهم و قابل توجهی را در این زمینه بیان کنیم. پس شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم.

تاثیر آب و هوا بر بسته بندی کالا ها

آب و هوا و حمل و نقل

همانطور که می دانید برای حمل و نقل و جابجایی بار و محموله های مختلف می توان از انواع روش های حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی استفاده کرد. در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی در هر کدام از این روش ها به یک اندازه مهم بوده و می تواند مخاطرات مخصوص به نوع خود را به دنبال داشته باشد. از طرفی باید با توجه به شرایط، محموله مورد نظر را بسته بندی کرد.

 این کار تنها از عهده شرکت های باربری که آموزش های لازم را دیده اند، بر خواهد آمد. زمانی که با توجه به شرایط آب و هوایی کالا های مورد انتقال را به درستی بسته بندی کرده باشید، می توانید از ضرر و زیان به صاحب بار و همچنین بالا رفتن هزینه حمل و نقل جلوگیری کنید. شرایط آب و هوایی می تواند تاثیرات و نتایج منفی متفاوتی بر روند حمل و نقل و جابجایی کالا ها داشته باشد.

به عنوان مثال آب و هوای طوفانی می تواند باعث طوفانی شدن دریا و مختل کردن حمل و نقل دریایی شود. از طرفی می تواند باعث تاری دید رانندگان خودرو های باربری شده و حمل محموله ها را ناتمام بگذارد. در حمل و نقل هوایی نیز حرکت هواپیما ها به دلیل شرایط جوی نامناسب لغو خواهد شد و کالا ها در زمان از پیش تعیین شده به مقصد نخواهند رسید.

بنعابراین تاخیر در تحویل کالا از جمله پیامد های آب و هوای نامناسب بر روند جابجایی و حمل بار است. تاخیر در تحویل کالا ها می تواند ضرر و زیان و هزینه های زیادی را به صاحبان سرمایه و مشاغل تحمیل کند. از طرفی آب و هوای بیش از اندازه گرم نیز می تواند تاثیرات منفی خاص خود را داشته باشد. مثلا می تواند باعث خراب شدن زود هنگام مواد غذایی، دارویی و بهداشتی مورد حمل شود و یا حتی به خرابی ماشین های باربری در بین راه در حمل و نقل زمینی بیانجامد.

اهمیت بسته بندی کالا در صنعت حمل و نقل کالاها

در کنار اهمیت بالای شرایط جوی و آب و هوایی در فرایند حمل و نقل، بسته بندی خوب و حرفه ای نیز دارای اهمیت زیادی است. بسته بندی خوب است که متناسب با ویژگی ها و خصوصیات کالا انجام شده و در نحوه انجام آن به شرایط حمل و نقل و شرایط آب و هوایی نیز توجه ویژه ای شود. به عنوان مثال زمانی که قصد انتقال مواد دارویی از کشوری به کشور دیگر را دارید و می دانید که آب و هوایی بسیار گرم در پیش رویتان است، باید در نوع بسته بندی این مواد دقت داشته باشید. از محفظه هایی استفاده کنید که گرما به راحتی بر روی آن ها تاثیر نداشته و یا گرما را از خود عبور نمی دهند.

از طرفی در انتخاب ماشین حمل بار نیز باید دقت زیادی داشته باشید و به شرایط جوی توجه کنید. تمامی این فاکتور ها در حمل و نقل مهم و موثر هستند و باید به همه آن ها در کنار هم و متناسب با هم توجه شود. چنانچه شما از روش های بسته بندی بسیار خوبی استفاده کرده باشید، اما ماشینی مناسب انتخاب نکرده باشید، احتمالا محموله دچار آسیب خواهد شد. درست است که تمامی محموله های مورد حمل بیمه باربری داشته و درصد زیادی از ضرر و زیان ها برای صاحبان کالا ها جبران خواهد شد اما باز هم باید از آسیب های احتمالی جلوگیری کرد.

چالش ها موجود برای حمل و نقل در شرایط جوی نامناسب

آب و هوا و حمل و نقل

همانطور که گفتیم آب و هوای نامناسب می تواند چالش ها و مشکلات زیادی را هم در صنعت حمل و نقل و هم در سایر صنایع وابسته ایجاد کند. به عبارت دیگر شرایط جوی نامناسب می تواند باعث عدم جابجایی و تاخیر در انجام آن شده و در زنجیره تامین کالا ها خصوصا کالاهای اساسی اختلالاتی ایجاد کند. اختلال در زنجیره تامین نیز می تواند منجر به توقف تولید برخی کالا ها و یا مواد غذایی، کمبود موجودی آن ها و یا افزایش هزینه ها شود. به علاوه آب و هوای نامناسب می تواند منجر به بالا رفتن هزینه های حمل و نقل مانند هزینه سوخت، هزینه تجهیزات تخصصی و غیره شود.

 زمانی که شرایط آب و هوایی مناسب نباشد، حفاظت از کالا ها امری بسیار مهم تر از قبل تلقی می شود. بنابراین برای حفاظت از کالا ها باید از بسته بندی های متفاوت و تخصصی استفاده کرد که می تواند منجر به بالا رفتن هزینه حمل و نقل و یا صرف زمان بیشتر برای بسته بندی شود. همچنین شرایط جوی غیر عادی و نامناسب می تواند منجر به خطرات و حوادث ناگواری مانند تصادفات شده که می تواند هم هزینه های مالی و هم هزینه های جانی در برداشته باشد.

راهکار های مقابله با چالش های حمل و نقل

تمامی چالش ها و مشکلاتی که در بالا گفتیم را می توان با انجام راهکار های بخصوص مدیریت کرد. به عنوان مثال باید از رانندگان آموزش دیده برای این کار استفاده کرد. رانندگان آموزش دیده به راحتی می توانند در شرایط سخت آب و هوایی مانند برف و کولاک رانندگی کنند. همانطور که می دانید در چنین شرایطی جاده ها لغزنده بوده و میدان دید راننده کم است. رانندگان حرفه ای و باتجربه می دانند که در این شرایط باید چطور و با چه سرعتی حرکت کنند و از چه تجهیزاتی در زمان وقوع این شرایط استفاده کنند.

مهمترین راهکار دیگر برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات، پیش بینی آب و هوا است. بهتر است مراکز حمل و نقل و یا باربری ها اطلاعات کافی در مورد شرایط آب و هوایی پیش رو داشته باشند. در صورتی که شرکت های حمل و نقل از شرایط جوی آگاهی داشته باشند، می توانند از راه های مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی متناسب با شرایط استفاده کرده و میزان خطرات و خسارات را به شدت کاهش دهند.

ارتقاء ناوگان حمل و نقل نیز یکی دیگر از راهکار های موثر در این زمینه است. وسایل نقلیه باربری باید به تجهیزات مدرن مجهز شوند و یا در صورت قدیمی و مستهلک بودن باید با ماشین های جدید تعویض شوند. وسایل حمل و نقل جدید معمولا از سیستم های مختلف مانند سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش و غیره برخوردار بوده و می توانند باعث افزایش کنترل راننده بر شرایط اضطراری شوند.

سایر راهکار های پیشنهادی

آب و هوا و حمل و نقل

راهکارهای زیادی برای انجام موفقیت آمیز فرایند حمل و نقل در شرایط آب و هوایی سخت وجود دارد که بیان همگی آن ها به صورت مفصل امکان پذیر نیست. علاوه بر راهکار هایی که در بالا توضیح دادیم در ادامه راهکار های دیگری را برای مقابله با این چالش ها به طور مختصر بیان خواهیم کرد.

  • افزونگی زنجیره تامین: همانطور که اشاره کردیم چنانچه حمل و نقل به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی مختل شود، می تواند موجب اختلال در زنجیره تامین کالا های اساسی شود. افزونگی زنجیره تامین می تواند از این مشکل جلوگیری کند. برای این کار باید در شرایط سخت از تامین کنندگان پشتیبان استفاده کرده و یا منابع متنوعی برای زنجیره تامین در نظر بگیریم. با این کار در شرایط اضطراری اختلالی در زنجیره تامین به وجود نخواهد آمد.
  • بیمه و مدیریت ریسک: بیمه باربری که متناسب با نوع کالا و خطراتی که آن را تهدید می کند و همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی می تواند از نظر مالی محافظت مالی بالایی برای صاحبان مشاغل ایجاد کند.
  • ارتباط و همکاری: مهمترین وظیفه همه نهاد ها و سازمان ها در زمانی که شرایط آب و هوایی نامساعد است، همکاری با هم و ارتباط متقابل خواهد بود. در فرایند حمل و نقل یک کالا باید تمامی ذی نفعان در شرایط خاص با هم ارتباط داشته تا اختلالی در زنجیره تامین کالا خصوصا کالا های اساسی به وجود نیاید و مشکلات دیگری را ایجاد نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما