همه چیز درباره بیمه باربری و اخذ بیمه نامه برای حمل بار

بیمه باربری، نوعی بیمه بار است که شرایط خاصی از جمله مفقود شدن یا خسارت دیدن بار ناشی از خطرات خاص درج شده در بیمه نامه را پوشش می دهد. نمونه هایی از خطراتی که معمولاً در این بیمه پوشش داده می شوند عبارتند از آتش سوزی، سرقت، تصادف و بلایای طبیعی مانند طوفان، سیل و زلزله.

انواع بیمه باربری

همانطور که می دانید بیمه های باربری نیز مانند سایر بیمه نامه ها، دارای انواع و شرایط مختلفی هستند. ابتدا این بیمه نامه ها را بر اساس محدوده جغرافیایی بررسی خواهیم کرد.

  • بیمه باربری وارداتی
  • بیمه باربری صادراتی
  • بیمه باربری ترانزیت
  • بیمه باربری داخلی

در بیمه های وارداتی، صادراتی و ترانزیت، بیمه نامه بر اساس حمل و نقل های خارجی تنظیم می شود و در هر یک تفاوت هایی وجود دارد. در بیمه های داخلی که دارای 3 نوع عمومی، پوشش باز و ساده هستند نیز، فقط بر اساس حمل و نقل های داخل کشور تنظیم می شود و این یعنی تمامی بار هایی که در داخل جا به جا می شوند، تحت پوشش این بیمه قرار می گیرند.

همچنین بیمه های باربری بر اساس پوشش به چند دسته تقسیم می شوند که در این مقاله مورد اصلی بحث ما هستند. انواع بیمه نامه ها بر اساس پوشش عبارتند از:

  • بیمه Total Loss
  • بیمه با شرایط C
  • بیمه با شرایط B
  • بیمه با شرایط A
  • بیمه کلوز عدم تحویل
  • بیمه بار وانت
  • بیمه پوشش داخلی

پوشش موارد ارائه شده توسط بیمه باربری با کلوز های محدود مانند شرایط A ،B ،C یا کلوز های خاص، معمولاً محدودتر از بیمه باربری Total Loss است که تمامی خطرات شامل مفقود شدن یا آسیب دیدن محموله بار را در حین حمل، پوشش می دهد، به جز مواردی که به طور خاص مستثنی شده اند. به بیمه Total Loss بیمه نامه تشریفاتی یا گمرکی نیز می گویند. با این حال، بیمه هایی با شرایط محدود تر ممکن است مقرون به صرفه تر از بیمه باربری Total Loss باشد و این موضوع، آن ها را به انتخابی محبوب برای انواع صنایع تبدیل می کند، که خطرات کمتری برای بارشان وجود دارد.

هنگام انتخاب یک بیمه بار، مهم است که لیست موارد تحت پوشش بیمه را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که بیمه نامه مورد نظرتان، خطرات خاصی که بار شما در معرض آن ها قرار دارد را پوشش می دهد. همچنین بررسی استثنا ها و محدودیت های سیاسی برای شرایطی که تحت آن، پوشش بیمه ممکن است رد شود، مهم است.

برخی از موارد خاصی که در بیمه های باربری یافت می شود، شامل خسارات ناشی از جنگ، اقدامات تروریستی، اعتصابات، شورش ها و آشوب های مدنی است. به علاوه، برخی از بیمه نامه ها ممکن است پوشش خسارات ناشی از بسته بندی یا حمل نادرست محموله و همچنین تلفات یا خسارات ناشی از ماهیت ذاتی کالا مانند فاسد شدن کالا های فاسد شدنی را نیز نداشته باشند.

اخذ بیمه باربری

باید به این نکته مهم توجه کنید که بیمه های باربری معمولا تا سقف مشخصی از خطرات را پوشش می دهند، که ممکن است با توجه به ارزش بار یا وزن محموله متغیر باشد. اگر ارزش محموله بار شما بیش از حد مجاز باشد، ممکن است لازم باشد پوشش های بیشتری را در قرارداد بیمه اضافه کنید تا مطمئن شوید که کسب و کار شما کاملاً در برابر ضرر های مالی بالقوه محافظت می شود.

به طور خلاصه، بیمه باربری، پوششی را برای مفقود شدن یا آسیب دیدن محموله، در صورت خطرات خاص ذکر شده در بیمه نامه را ارائه می کند.

بیمه نامه

بیمه نامه برای حمل بار

بیمه نامه قراردادی است بین یک شرکت بیمه و یک فرد یا شرکت که شرایط و ضوابط پوشش بیمه ارائه شده را مشخص می کند. بیمه نامه معمولاً، خطرات خاص تحت پوشش بیمه و همچنین هرگونه استثنا یا محدودیت در پوشش را تعیین می کند.

هنگام اخذ بارنامه و بیمه باربری، باید بیمه نامه را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که پوشش مورد نیاز برای محافظت از بار شما در برابر ضرر های مالی احتمالی تا حد مورد نیازتان را فراهم می کند.

اصطلاحات تخصصی بیمه نامه و بیمه نامه های باربری

در اینجا برخی از اصطلاحات تخصصی بیمه نامه و بیمه نامه های باربری را بررسی می کنیم.

پوشش: بیمه نامه، خطرات خاصی را که توسط بیمه پوشش داده می شود، مشخص می کند.

محدودیت های پوشش: بیمه نامه همچنین محدودیت های پوششی را که برای بیمه اعمال می شود، مشخص می کند.

مستثنیات: هرگونه استثنا یا محدودیت در پوشش ارائه شده توسط بیمه را مشخص می کند. به عنوان مثال، یک بیمه نامه درمانی ممکن است پوشش برخی شرایط را نداشته باشد.

فرانشیزها: بیمه نامه گاهی فرانشیز را نیز مشخص کند، که مبلغی است که شما مسئول پرداخت آن قبل از شروع پوشش بیمه هستید. درک فرانشیز مهم است تا اطمینان حاصل شود که در صورت لزوم می توانید آن را پرداخت کنید.

حق بیمه: در بیمه نامه میزان حق بیمه ای که باید برای حفظ پوشش پرداخت کنید مشخص می شود. مهم است که برای هزینه حق بیمه بودجه بندی کنید تا مطمئن شوید که می توانید بیمه خود را حفظ کنید.

تمدید و ابطال: بیمه نامه شرایط و ضوابط تمدید و ابطال بیمه نامه را نیز مشخص می کند. درک این مفاد برای اطمینان از اینکه می توانید پوشش بیمه را در صورت لزوم حفظ کنید، مهم است.

بیمه اتکایی: یک قرارداد واگذاری است که بیمه گر بخشی از تعهدات مازاد بر ظرفیت مالی و فنی خود را به شرکت بیمه دیگری می سپارد.

بارنامه: بارنامه در واقع اوراق بهادری است که در آن شرکت بیمه و شرکت حمل و‌ نقل، اطلاعاتی مانند نام، آدرس گیرنده و فرستنده کالا، مشخصات، تعداد و وزن کالا، میزان کرایه حمل بار ذکر شده است.

واقعی: شرایطی است که طی آن کالا به طور کامل در اثر حوادثی مانند آتش سوزی از بین برود.

فرضی: شرایطی است که طی آن هزینه تعمیر کالا بیشتر از ارزش خود کالا باشد که در این شرایط بیمه کننده موظف به پرداخت غرامت خواهد شد.

ارزش بار بیمه شده: در صورتی که توافق خاصی بین بیمه کننده و بیمه گزار نباشد، ارزش بیمه نامه مشمول مجموع قیمت خرید کالا، هزینه حمل و نقل و عدم النفع یا ضرورت جبران خسارت خواهد بود.

عدم النفع: عدم النفع در بیمه نامه باربری شرایطی است که طی آن ممکن است علاوه بر خسارت اصلی، یک خسارت جانبی هم ایجاد شود و در آن نه تنها باید خسارت بار پرداخت شود، بلکه باید خسارت های دیگری از جمله خسارات دیرکرد در انتقال بار هم پرداخت شود.

Cross Stuffing: به تخلیه بار از یک کانتینر و بارگیری دوباره آن به کانتینر دیگر Cross Stuffing می گویند. بیمه ای که این مورد را نیز پوشش دهد، در صورت بروز خسارت در حین انتقال از کانتینر به کانتیر دیگر، مسئول پرداخت خسارت خواهد بود.

پارتشیپمنت و ترانشیپمنت: پارتشیپمنت یعنی بار در طی چند مرحله از مبدا به مقصد حمل شود و همچنین در روش ترانشیپمنت، انتقال بار از چند وسیله حمل و‌ نقل مختلف انجام می شود.

ارائه دهنده بیمه باربری معتبر

خسارت ناشی از حمل بار

انتخاب یک ارائه دهنده بیمه معتبر گام مهمی در به اخذ بیمه باربری است. برخی از ویژگی های ارائه دهنده بیمه معتبر عبارتند از:

ثبات مالی: یک ارائه دهنده بیمه معتبر باید از نظر مالی با ثبات باشد و دارای سابقه ای قوی در مسائل مالی باشد. این یعنی شرکت بیمه باید دارای منابع مالی برای پرداخت خسارت، در صورت ایجاد خسارت باشد.

شهرت خوب: یک ارائه دهنده بیمه باربری معتبر باید شهرت خوبی در صنعت باربری داشته باشد و نظرات و بازخورد های مثبتی از طرف مشتریان و سایر ذینفعان داشته باشد.

تجربه و تخصص: یک ارائه دهنده بیمه معتبر باید در بیمه مورد نیاز شما تجربه و تخصص داشته باشد. به عنوان مثال، اگر به بیمه باربری نیاز دارید، باید به دنبال ارائه دهنده بیمه ای باشید که در بیمه باربری تخصص داشته باشد و سابقه و تجربه خوبی در ارائه بیمه هایی با کیفیت بالا داشته باشد.

ارتباطات: یک ارائه دهنده معتبر بیمه باید در ارتباط با مشتریان صادق باشد و اطلاعات واضح و مختصری در مورد بیمه ارائه شده و هرگونه استثنا یا محدودیت در پوشش بیمه ارائه دهد.

ارائه خدمات عالی به مشتریان: یک ارائه دهنده بیمه معتبر باید خدمات مشتری عالی ارائه دهد و کارکنانی متبحر و آگاه در زمینه بیمه مورد نظر شما داشته باشد که بتوانند به سوالات شما پاسخ دهند و به شما در فرآیند اخذ بیمه کمک کنند.

قیمت گذاری مناسب: با اینکه قیمت گذاری نباید تنها معیار شما در انتخاب ارائه دهنده بیمه باشد، ولی یک ارائه دهنده بیمه معتبر باید قیمت گذاری منصفانه ای را به مشتریان خود ارائه دهد که مطابق با استاندارد های صنعت بیمه باشد.

هنگام انتخاب یک ارائه دهنده بیمه خوب، باید تحقیقات خود را در مورد ارائه دهندگان بیمه به خوبی انجام داده و گزینه های موجود را با هم مقایسه کنید. به دنبال ارائه دهنده بیمه ای باشید که معیار های ذکر شده در بالا را برآورده کند و دارای سابقه ای خوب در ارائه بیمه هایی با کیفیت بالا و خدمات عالی به مشتریان باشد. با انتخاب یک ارائه دهنده بیمه معتبر، می توانید با دانستن این که خود را از ضرر های مالی احتمالی محافظت می کنید، خیالتان راحت باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما