راهنمای انتخاب ماشین حمل بار مناسب

امروزه، خودرو های باربری مختلفی در زمینه حمل بار وجود دارد که بسیاری از مردم یا شرکت های تولید کننده، از آن ها برای حمل بار خود استفاده می کنند. نکته مهم در این میان این است که، انتخاب ماشین حمل بار توسط افراد و شرکت ها، به وزن و تعداد بار قابل حمل بستگی دارد. به عبارت دیگر، ماشین های باربری با توجه به بار و محموله ای که حمل می کنند، دارای انواع مختلفی هستند.

آشنایی با انواع ماشین حمل بار

هر باربری ماشین های حمل بار به خصوصی دارد و هر یک نیز ظرفیت حمل بار خاصی دارند. بنابراین خوب است پیش از هر اقدامی برای جابجایی محموله با انواع ماشین های باری آشنا شوید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین خودرو حمل بار را برای محموله خود انتخاب کنید.

البته مجموعه مشهد ترابر در زمینه انتخاب ماشین حمل بار متناسب با محموله شما به مشتریان مشاوره و راهنمایی می دهد تا نیازی نباشد هزینه اضافه ای بپردازید یا به دلیل آسیب به بار متضرر شوید. پس در ادامه همراه ما باشید تا شما را با ماشین های حمل بار مجموعه مشهد ترابر و ظرفیت حمل بار و کاربرد هر یک از آن ها آشنا کنیم.

1. نیسان

یکی از یکی از گزینه های رایج و پر مصرف در انتخاب ماشین حمل بار، نیسان است. این خودرو، انواع مختلفی دارد اما بسته به نوع نیسان این خودرو باری قادر به حمل بار با ظرفیت 2 تا 3 تن بار را داشته و از آن، برای حمل اسباب منزل، حمل مصالح، میوه و تره بار و غیره استفاده می شود.

از آن جایی که استفاده از نیسان در حمل بار های بین شهری محدودیتی ندارد، برخی از رانندگان نیسان از این خودرو برای انجام این کار استفاده می کنند. در برخی موارد که حجم بار یا محموله بالا بوده و حساسیت آن کم باشد نیز، می توان از نیسان برای حمل بار استفاده کرد. به علاوه هزینه حمل بار با نیسان نسبت به دیگر خودرو های حمل بار کمتر بوده بنابراین اگر باری دارید که در کابین نیسان که ابعاد آن 160 در 200 است و وزن آن بین 2 تا 3 تن است به راحتی می توانید از نیسان برای حمل بار خود استفاده کنید.

2. خاور و کامیونت ایسوزو

خاور ها کامیونت هایی هستند که گنجایش حمل بار از 3 تا 6 تن را دارند. امروزه خاور های مسقف یکی رایج ترین ماشین های حمل بار هستند به ویژه برای اثاث کشی های بزرگ. این ماشین ها گنجایش بسیار زیادی دارند اما در مقابل استهلاک کمی دارند بنابراین شما می توانید برای حمل بار درون شهری و بین شهری، فاصله های نزدیک و دور از این ماشین ها استفاده کنید.

اما خاور ها ، با داشتن اتاق مخصوص، در مصارف مختلفی کاربرد دارد. به طور مثال، خاور مسقف با داشتن ضربه گیر و کمک فنر های خاص، در اسباب کشی های شهری و حمل بار های حساس بسیار پر کاربرد هستند. خاور روباز نیز، برای حمل مصالح مانند خاک، ماسه، سیمان و غیره کاربرد داشته و مجوز تردد درون شهری را ندارد.

3. کامیون 911

کامیون های 911 ما بین کامیون و خاور است. ظرفیت حمل بار کامیون های 911 از 5.5 تن تا 10 تن است. طول اتاقک این ماشین 5 متر است و عرض آن نیز 2 متر است. بنابراین شما می توانید از این ماشین نیز برای حمل بار بین شهری و درون شهری استفاده کنید. برخی از مواردی که می توانید با این ماشین حمل کنید شامل: انواع آهن آلات، دستگاه های خط تولید، کیسه مواد اولیه، کالاهای صنعتی، محموله های تجاری و غیره می باشد.

4. کامیون

نوع دیگری از خودرو ها برای انتخاب ماشین حمل بار، کامیون ها هستند که از کامیونت بزرگ تر و توانایی گنجایش بار بیشتری را نسبت به خاور دارند. کامیون نیز مانند خاور، دارای اتاق های مختلفی است که هر کدام، کاربرد متفاوتی در حمل بار دارند. از کامیون ها برای حمل بار با حجم بالا مانند محصولات کارخانه یا معدن استفاده می شود.

وزنی که کامیون قادر به تحمل آن است، با توجه به تعداد محور های آن متفاوت است. در کامیون های تک محور، توانایی حمل بار تا 10 تن می رسد که به همین دلیل، به آن کامیون تک 10 تن یا کامیون 6 چرخ نیز گفته می شود. در کامیون های دو محور نیز، به دلیل وجود دو محور در عقب و جلو، توانایی حمل بار بیشتر بوده که به وزن 15 تن نیز می رسد. به همین دلیل، به این نوع، کامیون 10 چرخ 15 تن گفته می شود.

5. تریلی ترانزیت ، کفی و لبه دار

یکی دیگر از گزینه ها در انتخاب ماشین حمل بار، تریلی ها هستند که علاوه بر ابعاد و اندازه بزرگ تر نسبت به کامیون، توانایی حمل بار بیشتری نیز دارند. تریلی ها در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام با توجه به ویژگی های خود، موارد کاربرد متفاوتی نیز دارند.

به طور مثال، مدل کفی تریلی ها، اغلب برای حمل بار های سنگین مانند آهن کاربرد داشته و از تریلی چادری یا ترانزیتی نیز، در مواردی مانند صادرات و واردات کالا استفاده می شود. حداقل وزن سوار شده به تریلی های 18 چرخ، 16 تن بوده که این میزان در برخی از انواع آن، مانند تریلی کفی، ترانزیتی یا یخچالی به 30 تن نیز می رسد.

اما نکته ای که باید بدانید این است که با توجه به میزان حجم و وزن بار شما کشنده ماشین تعویض می شود پس اگر بار خیلی سنگینی دارید نگران نباشید، چرا که ماشین های تریلی توانایی حمل بار بیش از 15 تن و حداکثر بار 25 تن را دارند.

عوامل موثر در انتخاب ماشین حمل بار مناسب

لازم است بدانید، دقت در برخی موارد، به افراد در انتخاب ماشین حمل بار مناسب بسیار کمک خواهد کرد. در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • نوع و حجم بار: هر چقدر میزان حجم بار زیاد تر باشد، لازم است خودروی بزرگ تری را برای حمل بار انتخاب نمایید. انجام این کار، موجب کاهش دفعات رفت و آمد شده و هزینه های باربری را بسیار کاهش خواهد داد.
  • نوع مسیر: در برخی مسافت های دور، از ماشین حمل بار مناسب آن مسیر استفاده شده که با محدودیت ترافیکی نیز مواجه نشود.
  • فصل باربری: فصل باربری نیز در انتخاب ماشین حمل بار و هرینه آن بسیار موثر است. هر چند، بر اساس قوانین اتحادیه باربری، نرخ کرایه در تمامی فصول سال یکسان است.
  • میزان بودجه: بودجه مناسب برای حمل بار نیز در انتخاب نوع خودرو بسیار موثر است. لازم است بدانید، میزان کرایه نیز بر اساس خودروی انتخاب شده، متغیر خواهد بود.

مزایای استفاده از ماشین مناسب حمل بار

انتخاب ماشین حمل بار و استفاده از آن، دارای مزایای فراوانی است که عبارتند از:

  • برنامه ریزی آسان برای حمل بار
  • سلامت کالا ها در زمان حمل
  • داشتن تجهیزات مناسب در فرآیند حمل بار
  • کاهش میزان استرس صاحب بار در جریان حمل و جابجایی
  • کاهش هزینه های حمل بار

کاربرد های ماشین های مخصوص حمل بار

از انواع مختلف ماشین های باربری، در موارد متعددی استفاده می شود که در ادامه، به هر کدام از آن ها اشاره می کنیم:

  • حمل بار های سنگین: از آن جایی که ماشین های حمل بار، دارای ظرفیت زیادی هستند، برای انتقال و جا به جایی بار های سنگین مانند مصالح ساختمانی، ماشین آلات سنگین، تجهیزات صنعتی و غیره از آن ها استفاده می شود.
  • حمل کانتینر ها: از برخی از مدل های این نوع خودرو ها، برای جابجایی کانتینر ها استفاده شده که این کانتینر ها، اغلب در بنادر، ایستگاه های لجستیک و انبار ها بارگیری و تخلیه خواهند شد. پس از این مرحله نیز، برای انتقال به مقصد نهایی بارگیری خواهند شد.
  • حمل بار های پراکنده: از برخی از انواع ماشین حمل بار، برای حمل بار های متفرقه و مختلف مانند مواد غذایی، محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی و غیره استفاده می شود.
  • حمل بار های خطرناک: در حمل برخی بار های خطرناک مانند مواد شیمیایی، مخازن گاز فشرده، مواد قابل اشتعال و غیره نیز، از برخی از خودرو های حمل بار استفاده شده که به دلیل داشتن سیستم های ایمنی و حفاظتی مناسب، از وقوع حوادث جلوگیری خواهند کرد.
  • حمل بار های نیازمند سرما: برخی از خودرو های حمل بار با داشتن سیستم مجهز خنک کننده، برای حمل برخی مواد غذایی فاسد شدنی، لوازم آرایشی و بهداشتی و برخی دارو ها مناسب بوده تا محموله مورد نظر، با شرایط مناسب به مقصد نهایی برسد.

بیمه محموله در ماشین های حمل بار

در حال حاضر، تمامی شرکت های باربری، محموله و کالای مورد نظر را بیمه کرده که به موجب آن، شرکت بیمه کننده در ازای دریافت حق بیمه از فرد یا شرکت باربری، متعهد است تا در صورت بروز هر گونه خطر و آسیب دیدگی برای محموله در زمان حمل و جابجایی، کلیه خسارات وارد شده را جبران و پرداخت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما