چالش ها و مشکلات رایج در باربری و حمل بار

امروزه باربری و حمل بار یکی از ارکان و پایه های اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد و فرایندی بسیار مهم تلقی می شود. اما در این میان مشکلات و چالش هایی نیز وجود دارد که باید با مدیریت صحیح و استفاده از تکنولوژی های پیشرفته رفع شوند. ما در این مطلب قصد داریم به بیان مشکلات حمل بار و چالش های موجود در صنعت حمل و نقل بپردازیم. چنانچه در این زمینه فعالیت داشته و یا دغدغه حل این مشکلات را در ذهن دارید، بهتر است خواندن این مطلب را از دست ندهید.

مشکلات حمل بار

فرایند باربری و حمل بار می تواند بسیار جزئی مانند اسباب کشی و انتقال وسایل منزل از مکانی به مکان دیگر باشد و یا می تواند بسیار کلی و بزرگ مانند جابه‌جایی محموله های وارداتی و صادراتی از کشوری به کشور دیگر باشد. همانطور که گفته شد در طول این فرایند ممکن است حوادث و اتفاقات زیادی پیش بیایند که نیاز به مدیریت درستی داشته باشند. در ادامه به توضیح تعدادی از چالش ها و مشکلات حمل بار خواهیم پرداخت.

آسیب دیدن وسایل و کالا ها

مشکلات حمل بار

در طول فرایند حمل بار ممکن است اتفاقات بسیاری پیش بیاید و موجب آسیب رسیدن و صدمه به بار و کالاها شود. به عنوان مثال در فرایند حمل بار و اثاثیه منزل ممکن است وسایلی شکسته شوند و یا خط و خش بردارند. تمامی این موارد قابل پیشگیری هستند. برای جلوگیری از این اتفاق ها باید وسایل و کالاها را به درستی بسته بندی کرد.

بسته بندی، کاری اصولی و حرفه ای است که باید توسط افراد آموزش دیده و با تجربه و با استفاده از مواد و وسایل مورد نیاز انجام شود. در حمل و نقل بین المللی نیز بسته بندی کالاها بسیار اهمیت دارد. کالاها را با توجه به ماهیت و نوع آن ها باید بسته بندی کرد. از طرفی انتقال و جابه‌جایی کالا ها و وسایل در جریان بارگیری و یا تخلیه بار نیز باید به درستی انجام شود تا از آسیب به آن ها جلوگیری شود.

در برخی از مواقع بسته بندی به صورت درستی انجام می شود اما جاگذاری در ماشین و وسیله نقلیه به درستی صورت نمی گیرد. باید دقت داشت که همه این مراحل اصول خاص خود را دارند. جای گذاری و چیدمان بار و کالا ها در داخل کامیون و یا هر وسیله دیگری باید اصول و منطق خاصی داشته باشد تا وسایل در حین انتقال شکسته نشوند. برای این کار هم باید از وسایل حمایتی مانند پتو، پارچه و غیره استفاده کرد. به علاوه بیمه کردن محموله نیز می تواند از معضلات این کار کم کند.

افزایش هزینه های حمل بار

یکی دیگر از مشکلات حمل بار، افزایش هزینه ها است. افزایش هزینه های باربری به عوامل زیادی مانند افزایش قیمت سوخت، افزایش هزینه نگهداری و تعمیر ماشین آلات باربری و غیره بستگی دارد. برای مقابله با این چالش بهتر است شرکت های باربری استراتژی های مالی مناسبی را انتخاب کرده و از تکنولوژی های پیشرفته مانند تلماتیک برای تشخیص زود هنگام مشکلات فنی خودرو باری استفاده کنند تا از افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری و استهلاک دیگر قسمت های خودرو باری جلوگیری کنند.

چالش حمل وسایل سنگین

وسایل مورد حمل ممکن است ابعاد و وزن های مختلفی داشته باشند. یکی از چالش های موجود در زمینه حمل بار، انتقال و جابه‌جایی وسایل سنگین است. برخی از این وسایل در کنار وزن زیاد، ابعاد غیر متعارفی هم دارند. انتقال این وسایل معمولا هزینه های زیادی هم در بر دارد. برای انتقال آن ها نیاز به تجهیزات خاص و مدیریت مناسب برای جلوگیری از ایجاد خطرات و حوادث وجود دارد. در طی فرایند حمل و نقل اینگونه وسایل بهتر است از فناوری های پیشرفته استفاده شود تا هزینه انتقال بسیار کاهش پیدا کند.

چالش حمل وسایل الکتریکی

مشکلات حمل بار

در میان وسایل مختلفی که مورد حمل قرار می گیرند، وسایل الکتریکی بسیار حساس هستند. برخی از این وسایل باید به صورت خاص و تحت شرایط خاصی انتقال پیدا کنند. لرزش کامیون و یا وارد شدن ضربه در زمان جابه‌جایی می تواند آسیب جدی به آن ها وارد کنند. برای مقابله با این چالش، اولین و مهمترین کار بسته بندی درست و اصولی این دسته از وسایل است. به علاوه بهتر است بر روی بسته بندی این وسایل نام آن ها و شرایط انتقال نوشته شود تا کارگران و افراد دیگر از محتویات بسته آگاه شوند.

مشکلات در مسیر حمل و نقل

مشکلات حمل بار

چالش مهم و اساسی دیگر در باربری، اختلال در مسیر حمل و نقل است. این مشکل می تواند پیامد های منفی دیگری به دنبال داشته باشد که شامل تاخیر در زمان تحویل کالا، کاهش بهره وری، از بین رفتن اعتبار شرکت ها و غیره می شود. عوامل زیادی می توانند در مسیر حمل و نقل اختلال ایجاد کنند. مواردی مانند ترافیک های بین شهری یا درون شهری، انتخاب مسیر غلط و طولانی توسط رانندگان، مشکلات گمرکی، حوادث طبیعی، شرایط آب و هوایی و غیره از جمله این عوامل هستند.

برای مقابله و رفع اینگونه موارد و جلوگیری از نتایج منفی آن ها، شرکت های باربری باید بتوانند فناوری های نوین و پیشرفته در زمینه مسیریابی و یا پیش بینی آب و هوا استفاده کنند. از طرفی می توانند با بهره گیری درست از علم، دانش، تجربه و خلاقیت خود طرح ها و استراتژی های خاصی را برای جلوگیری از ایجاد اختلال در مسیر حمل و نقل ابداع کنند.

هزینه های پنهان

در کنار تمامی چالش های موجود در زمینه حمل و نقل، چالش هزینه های پنهان نیز وجود دارد. بسیاری از شرکت های باربری با افزایش هزینه های خود روبرو هستند که باعث کاهش میزان سودآوری آن ها می شود. برخی از آن ها تصمیم می گیرند این هزینه های وارد شده را از طریق مشتریان و مراجعان خود تامین کنند. به عنوان مثال چنانچه هزینه سوخت، هزینه نگهداری و تعمیر وسایل، هزینه بیمه و غیره افزایش پیدا کند، به همان نسبت هزینه باربری، کرایه ماشین، دستمزد کارگران و غیره را هم افزایش می دهند.

شاید انجام این کار تا حدودی منطقی به نظر برسد اما برخی از شرکت ها در بالا بردن هزینه ها به صورت نامتعارف اقدام می کنند. بهتر است برای مقابله و رفع این دسته از مشکلات حمل بار، به شرکت های باربری معتبر مراجعه کنید. قبل از بستن قرارداد برای حمل بار، تمامی هزینه ها را به صورت جزئی فاکتور کرده و نحوه پرداخت هزینه ها، زمان و مکان تحویل کالا و غیره را با نماینده شرکت طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما