شهرک صنعتی مشهد کجاست و از چه مسیر هایی میتوان به آن رسید؟

معمولا کارخانه های تولیدی به دلیل آلودگی هایی که به وجود می آورند بیرون از شهر احداث می شوند و فعالیت دارند. اما با افزایش کارخانه ها و گسترش صنایع گوناگون شهرک های صنعتی پدید آمدند. معمولا هر کلان شهری یک یا چند شهرک صنعتی دارد. شهر مشهد نیز به عنوان یکی از کلان شهر های بزرگ که کارخانه ها و صنایع بسیاری دارد، چندین شهرک صنعتی دارد که در حومه شهر واقع شده اند. در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت شهرک صنعتی مشهد کجاست و از چه مسیر هایی می توان به آن ها رسید.

شهرک صنعتی

شهرک صنعتی منطقه‌ای است که جهت توسعه صنعتی و متمرکز شدن تولیدات صنعتی و کارخانه های تولیدی ایجاد شده‌ است و هدف از آن، توسعه صنعت در خارج از مناطق شهری است تا تأثیرات منفی کارخانه ها و صنایع بر ساکنان شهر به حداقل برسد، از سطح آلایندگی در مناطق مسکونی کم شود و با دسترسی آسان به مسیر حمل و نقل جهت حمل بار صنعتی که شامل مواد اولیه صنایع به کارخانه ها و تولیدات آن ها به مصرف کنندگان و توزیع کنندگان است، کمترین بار ترافیکی در مناطق شهرنشین بوجود بیاید.

شهرک صنعتی مشهد

شهر مشهد چندین شهرک صنعتی دارد اما ما در ادامه به سه مورد از مهم ترین شهرک صنعتی های مشهد می پردازیم و مسیر های رسیدن به آن ها را بررسی می کنیم و به شما آدرس هر یک را خواهیم گفت.

شهرک صنعتی توس

این شهرک صنعتی مهم ترین و بزرگ ترین شهرک صنعتی مشهد است که در آن صنایع مختلفی فعالیت دارند از جمله:

  • برق و الکترونیک
  • پلاستیک
  • خدماتی
  • سلولزی
  • شیمیایی
  • غذایی
  • فلزی
  • کانی غیر فلزی
  • نساجی

در هر واحد از این شهرک یک از صنایع نام برده رونق دارد. که در ادامه به هر یک می پردازیم.

صنایع فعال در شهرک صنعتی توس

صنایع فعالواحدتوضیحات
برق و الکترونیک26در فاز 1 و 2 و 3 شهرک صنعتی توس، فراوانی صنعت برق و الکترونیک به ترتیب 73%،24% و 24 % است و این صنعت حدود 3% از صنایع مستقر در شهرک را تشکیل می دهد.
پلاستیک66در فاز 1 و 2 و 3 شهرک صنعتی توس، فراوانی صنعت پلاستیک به ترتیب 66%،44% و 44 % است و این صنعت حدود 8% از صنایع مستقر در شهرک را تشکیل می دهد.
خدماتی85واحد صنایع خدماتی بیشتر در زمینه ارائه خدمات عمومی مانند: خواروبار ، سیم پیچی ، تایپ و تکثیر ، فست فود، نانوایی، ابزار فروشی، آژانس مسافرتی، تاکسی تلفنی، رستوران ، فست فود ، خدمات کامپیوتری و … فعالیت دارد.
در فاز 1 و 2 و 3 شهرک صنعتی توس، فراوانی صنایع خدماتی به ترتیب 94%،6% و 6% است و این صنعت حدود 11% از صنایع مستقر در شهرک را تشکیل می دهد.
سلولزی57در فاز 1 و 2 و 3 شهرک صنعتی توس، فراوانی صنایع سلولزی به ترتیب 45%،56% و 56% است و این صنعت حدود 6% از صنایع مستقر در شهرک را تشکیل می دهد.
شیمیایی121واحد صنایع شیمیایی بیشتر در زمینه تولید مواد شیمیایی مربوط به صنعت، دارو و رنگ فعالیت دارند.
در فاز 1 و 2 و 3 شهرک صنعتی توس، فراوانی صنایع شیمیایی به ترتیب 42%،67% و 67% است و این صنعت حدود 16.5% از صنایع مستقر در شهرک را تشکیل می دهد.
غذایی149مشهد قطب صنایع غذایی کشور است. از این رو در فاز 1 و 2 و 3 شهرک صنعتی توس، فراوانی صنایع غذایی به ترتیب 61%،39% و 39% است و این صنعت حدود 19% از صنایع مستقر در شهرک را تشکیل می دهد.
فلزی243واحد صنایع فلزی در زمینه تولید ادوات فلزی صنعتی و کشاورزی ، ماشین آلات و لوازم خانگی فعالیت دارد.
در فاز 1 و 2 و 3 شهرک صنعتی توس، فراوانی صنایع فلزی به ترتیب 62%،38% و 38% است و این صنعت حدود 31% از صنایع مستقر در شهرک را تشکیل می دهد.
کانی غیر فلزی5واحد صنایع کانی غیر فلزی در زمینه تولید کاشی و سرامیک و ظروف چینی فعالیت دارد.
در فاز 1 و 2 و 3 شهرک صنعتی توس، فراوانی صنایع کانی غیر فلزی به ترتیب 62%،38% و 38% است و این صنعت حدود 31% از صنایع مستقر در شهرک را تشکیل می دهد.

موقعیت مکانی شهرک صنعتی توس

شهرک صنعتی توس در مسیر سه راهی اتصال با کشور های شرقی و شاهراه های ارتباطی بزرگراه های ارتباطی (مشهد- قوچان و بزرگراه امام علی، بلوار وکیل آباد و جاده شاندیز) قرار دارد، از این رو این شهرک می تواند نقطه اتصال دائمی صنعت و صادرات گسترده با کشور های شرقی باشد و دسترسی به این شهرک صنعتی برای صنعتگران سریع تر و راحت تر باشد.

این شهرک در مسیر دسترسی به مکان های توریستی، ورزشگاه ثامن، نیروگاه توس و همچنین در مجاورت جاده اتصالی بین شهر شاندیز – مشهد قراردارد که می تواند فرصت های زیادی را برای صنعتگران مستقر در این شهرکفراهم آورد.
همچنین این شهرک در مجاورت پارک علم و فن آوری، صنایع غذایی و بیو تکنولوژی شمال شرق قراردارد.

شهرک صنعتی توس در شمال غرب مشهد و در فاصله 32.5 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد و در کیلومتر 15 جاده مشهد قوچان واقع شده است. مساحت کل شهرک صنعتی 401 هکتار است اما مساحت صنعتی آن تنها 257 هکتار می باشد.

شهرک صنعتی طرق

شهرک صنعتی طرق، واقع در جاده طرق یکی دیگر از شهرک صنعتی های مهم مشهد است که در آن صنایع مختلفی فعال هستند. این شهرک صنعتی در نزدیکی فرودگاه هاشمی نژاد قرار دارد و یکی از شهرک صنعتی های خوب مشهد است.

شهرک صنعتی کلات

شهرک صنعتی کلات واقع در کیلومتر 14 جاده مشهد-کلات، قدیمی ترین و اولین شهرک صنعتی خراسان است و هم اکنون شامل سه فاز صنعتی می باشد که مساحتی بالغ بر 113 هکتار را در برگرفته است که از این میان تنها 70 هکتار از آن صنعتی است. در این شهرک صنعتی صنایع مختلفی فعالیت دارند از جمله صنایع:

  • فلزی
  • ریخته گری
  • شیمیایی
  • برق و الکترونیک
  • ساجی و پوشاک
  • کانی غیر فلزی
  • دارویی و بهداشتی
  • غذایی
  • سلولزی
  • خدماتی

این شهرک صنعتی نزدیک به راه آهن و گمرک است و با آن تنها 12 کیلومتر فاصله دارد.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما