دلایل رایج خرابی کامیون و ماشین های سنگین + تکنیک های عیب یابی

خراب شدن کامیون و ماشین های سنگین یکی از اتفاقات رایج در صنعت حمل و نقل است که البته می تواند بسیار مشکل آفرین باشد. خراب شدن کامیون های سنگین و دیگر خودروهایی که در ناوگان حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

به همین دلیل رانندگانی که مسئولیت رانندگی با این خودروها را برعهده دارند، باید کاملا با این مشکلات آشنا باشند تا بتوانند اقدامات لازم را برای عیب یابی سریع و برطرف کردن مشکل به کار گیرند. در این مطلب قصد داریم دلایل خرابی کامیون و دیگر ماشین های سنگین را بررسی کرده و بهترین تکنیک های عیب یابی را نیز به شما عزیزان معرفی کنیم.

دلایل خرابی کامیون و ماشین های سنگین

خرابی کامیون و ماشین های سنگین آن هم در جاده هایی با ترافیک بالا می تواند بسیار مشکل ساز باشد. اگر این خودروها به سرعت عیب یابی و سرویس دهی نشوند علاوه بر مشکلات جاده ای و سنگین تر شدن ترافیک می توانند صاحبین بار را متضرر کنند و هزینه های هنگفتی بر جای بگذارند.

برای کاهش هزینه کامیون و به سلامت رسیدن آن به مقصد باید تدابیری از قبل بیندیشید تا خرابی های ماشین به حداقل ممکن برسند. در ادامه مهم ترین دلایل خرابی کامیون را شرح می دهیم تا در صورت بروز مشکل بتوانید سریع تر خودروی حمل بار را عیب یابی و تعمیر کنید.

خراب بودن موتور

دلایل خرابی کامیون

کامیون ها و ماشین های سنگین در ناوگان حمل و نقل جزء پر کاربرد ترین خودروها هستند و به طور مرتب از آن ها استفاده می شود. این استفاده مداوم و پی در پی از خودروهای باربری قطعا مشکلاتی را برای آن ها به وجود خواهد آورد. یکی از رایج ترین دلایل خرابی کامیون و دیگر خودروهای باربری، داغ شدن یا خرابی موتور آن هاست. در واقع رانندگی در مسیرها و جاده های مختلف می تواند مشکلاتی را برای موتور به وجود آورد. از عمده دلایل خراب شدن موتور کامیون نیز می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عدم تعویض به موقع روغن موتور
  • استفاده از روغن موتور بی کیفیت
  • درست نگهداری نکردن و عدم رسیدگی به موتور
  • سوختن واشر
  • وجود مشکل در مخزن سوخت
  • از کار افتادن قطعاتی از موتور

نقص در عملکرد ترمز کامیون

اصولا سیستم ترمز کامیون به نحوی طراحی شده که بیشترین بازدهی را در زمان توقف یا کاهش سرعت در سرعت بالا دارد. از آن جایی که از کامیون به صورت مداوم و شدید استفاده می شود و این خودرو دائما در حال کار کردن است احتمال خراب شدن و نقص در سیستم ترمز کامیون وجود دارد. خراب بودن ترمز بسیار خطرناک و تهدید آمیز است.

بنابراین بهتر است حتما خودرو در اسرع وقت عیب یابی و تعمیر شود. فشار نادرست هوا، اصطکاک و سایش بیش از حد یا خوردگی از دیگر عواملی هستند که می توانند عملکرد سیستم ترمز را مختل کنند. بهتر است قبل از اینکه در این مورد به مشکل بخورید، سعی کنید به صورت دوره ای و مرتب از سلامت ترمز خودرو اطمینان حاصل کنید.

مشکلات مربوط به لاستیک های کامیون

دلایل خرابی کامیون

کامیون ها و خودروهای سنگین باربری در هر نوبت حمل بار، حجم زیادی از وسایل و کالاهای مختلف را از شهری به شهر دیگر جابه‌جا می کنند. این فشار دائمی که بر روی لاستیک های خودرو وارد می شود، قطعا می تواند آسیب های جدی به آن ها وارد کرده و در میانه راه منجر به ترکیدن لاستیک شده و گریبان رانندگان را بگیرد. به همین دلیل اغلب به رانندگان توصیه می شود قبل از بارگیری و ورود به جاده حتما سلامت لاستیک ها را چک کنند.

خراب بودن سیستم برق

کامیون ها و ماشین های سنگین باربری مانند هر خودروی دیگری برای عملکرد درست وابسته به برق هستند. گاهی این سیستم برق نیز بنا به دلایلی ممکن است دچار اختلال در عملکرد شود و به درستی کار نکند که در نتیجه این موضوع، روی عملکرد کلی خودرو تاثیر منفی می گذارد.

از مهم ترین دلایل خراب بودن سیستم برق کامیون عبارتند از: کم بودن شارژ باتری، خراب شدن سیم های جریان برق، خراب بودن اتصالات برقی و… سعی کنید به طور مرتب از سلامت دینام، باتری و موتور استارت اطمینان حاصل کنید و عملکرد این بخش ها را دائما چک کنید تا در اواسط راه شما را با مشکل خاصی مواجه نکنند.

استفاده نادرست از کامیون

نمی توان این موضوع را انکار کرد که در اغلب موارد استفاده نادرست و رانندگی غیر اصولی رانندگان باعث خرابی کامیون می شود. به عنوان مثال اگر راننده تبحر و مهارت کافی در زمینه رانندگی با کامیون و دیگر انواع ماشین سنگین نداشته باشد، طبیعتا بر اثر گاز و ترمزهای نابجا، کلاچ گرفتن های اشتباه، شتاب گرفتن های غیر اصولی و… می تواند آسیب های جدی به قطعات خودرو وارد کند.

اگر این قطعات آسیب دیده به سرعت تعمیر یا تعویض نشوند، به احتمال زیاد حین جابه‌جایی و در طول مسیر کامیون از کار افتاده و قطعا زمان زیادی در اینجا تلف خواهد شد. علاوه بر این، تعویض نکردن به موقع روغن موتور، بیش از حد بار کردن خودرو و سنگین شدن آن و استفاده از سوخت نامناسب می توانند از دیگر دلایل خرابی کامیون باشند که باید نسبت به آن ها توجه بیشتری داشت.

شرایط آب و هوایی

دلایل خرابی کامیون

کامیون ها و ماشین های سنگین معمولا برای جابه‌جایی و حمل بار در شرایط آب و هوایی سخت کاربرد دارند. یعنی می توان از آن ها در شرایط آب و هوایی سخت مانند بارندگی و برف نیز استفاده کرد. اما همین موضوع در گذر زمان روی عملکرد کلی خودرو تاثیر منفی می گذارد و ممکن است کامیون جایی که حتی فکرش را هم نمی کنید از کار افتاده و شما را درگیر کند.

مشکلات مربوط به سیستم سوخت کامیون

سیستم سوخت کامیون از بخش های مختلفی تشکیل می شود و وجود مشکل در هر بخش آن می تواند روی عملکرد کامیون تاثیرگذار باشد. یکی از مهم ترین دلایل خرابی کامیون که باعث می شود رانندگان پی در پی و به صورت مداوم در طول مسیر توقف داشته باشند، همین خراب بودن سیستم سوخت کامیون است.

اگر سعی کنید به صورت مرتب و در زمان مناسب مخزن سوخت را پر نگه دارید، طبیعتا با چنین مشکلی روبرو نخواهید شد. همچنین خراب شدن پمپ یا کثیف بودن بیش از اندازه فیلتر بنزین نیز جزء مشکلات رایج در سیستم سوخت هستند که باید در نظر گرفته شوند.

مشکلات مربوط به بلبرینگ چرخ ها

یکی دیگر از رایج ترین دلایل خرابی کامیون، مشکلات مربوط به بلبرینگ چرخ ها است. بلبرینگ چرخ در واقع وظیفه دارد تا حد امکان از اصطکاک چرخ ها در طول حرکت جلوگیری کند. معمولا خراب بودن بلبرینگ ها همراه با نشانه هایی است. از جمله تولید صدای غیرعادی در خودرو که از اطراف چاه چرخ به وجود می آیند.

حرکت ناپایدار کامیون یا تکان خوردن آن در طول جاده از دیگر نشانه های خراب بودن بلبرینگ های چرخ هستند. بنابراین اگر با چنین مواردی روبرو شدید، باید در اولین گام به سراغ بلبرینگ ها بروید و سلامت آن ها را بررسی کنید.

تکنیک های عیب یابی

برای عیب یابی کامیون و ماشین های سنگین نیاز است تا حد زیادی اطلاعات فنی کاملی در مورد این خودروها داشته باشید. به عنوان مثال همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، تکان خوردن های پی در پی کامیون در طول رانندگی یا تولید صدای غیر عادی در آن می توانند از نشانه های خراب بودن بلبرینگ های چرخ باشند.

بنابراین اگر راننده این اطلاعات را از قبل کسب کرده باشد، می تواند به سرعت مشکل را شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهد. در ادامه نیز به یک سری موارد دیگر که می توانند در عیب یابی کامیون به شما کمک کنند اشاره می کنیم.

  • بررسی موتور: همانطور که پیش از این اشاره کردیم در اغلب موارد اصلی ترین دلیل خرابی کامیون، خراب بودن موتور آن است. بنابراین اولین اقدامی که برای عیب یابی کامیون می توانید انجام دهید این است که وضعیت موتور را دقیقا بررسی کنید. باید چک کنید که آیا سیم کشی موتور اصولی انجام شده است یا خیر. علاوه بر این، در صورت نیاز، موتور باید به راحتی خاموش و روشن شود. در غیر اینصورت می توانید به خراب بودن موتور پی ببرید.
  • بررسی پمپ: شفت، کوپلینگ و فیلتر از بخش ها و اجزای مهم سیستم پمپ هستند که می توانند بنا به دلایلی دچار مشکل شوند. در صورتی که موتور کامیون با مشکل خاصی روبرو نبود. بهتر است به سراغ پمپ بروید و اجزای آن را یک به یک بررسی کنید. تمام اجزا و قطعات پمپ باید به درستی کار کنند.
  • بررسی خطوط، شیرها و سیالات: باید کیفیت روغن استفاده شده در کامیون را بسنجید و از آلوده نبودن آن اطمینان حاصل کنید. در صورت آلوده بودن روغن نیز باید سریعا اقدام به تعویض آن کنید. رنگ و ویسکوزیته روغن نیز باید کاملا استاندارد باشند. همچنین نباید هیچ گونه نشتی در سیستم هیدرولیک کامیون وجود داشته باشد.
  • بررسی باتری: باتری نیز قطعه فوق العاده مهمی در کامیون است. در زمان عیب یابی کامیون یکی از کارهایی که باید حتما انجام دهید این است که از سلامت باتری اطمینان حاصل کنید. برخی از باتری ها نمی توانند به خوبی شارژ نگه دارند. در اینگونه مواقع یا باید اقدام به تعویض باتری کنید و یا از یک شارژر باتری بسیار خوب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما