مراحل صدور کارت سلامت راننده و نحوه استعلام آن

یکی از شغل های پر طرفدار و پر درآمد رانندگی با ماشین های سنگین و نیمه سنگین و یا ماشین های باری است. اما برای این که بتوان در این زمینه مشغول کسب و کار شد فقط داشتن گواهینامه رانندگی متناسب با نوع خودرو کافی نیست و فرد راننده باید مدارک دیگری هم که نشان دهنده سلامت او باشد هم داشته باشد. کارت سلامت رانندگان یکی از مهم ترین مدارکی است که همه رانندگان ماشین های سنگین و نیمه سنگین و باری باید داشته باشند. در این مطلب قصد داریم به شما توضیح دهیم که چگونه می توانید به استعلام کارت سلامت راننده بپردازید و این کارت را برای خود دریافت کنید؛ پس با ما همراه باشید.

کارت سلامت راننده چیست و چه کاربردی دارد؟

اولین سوالی که برای افراد پیش می آید این است که کارت سلامت چیست و چه کاربردی دارد. در واقع الزام دریافت کارت سلامت راننده یکی از بهترین و مهم ترین تصمیماتی است که سازمان راه و ترابری برای این که صدمات ناشی از تلفات رانندگی ماشین های سنگین و باری به حداقل برسد، اتخاذ کرده است.

 از آن جایی که رانندگان ماشین های سنگین و خودروهای حمل کننده، باید زمان های طولانی و خسته کننده ای را پشت رول در حالت سکون بنشینند، خطر ابتلا به انواع مشکلات جسمی همچون بیماری های قلبی و عروقی، اسکلتی و عضلانی، بینایی و شنوایی و غیره برای این افراد بیشتر از دیگران است. به همین دلیل دریافت کارت سلامت می تواند پیش از رسیدن چنین مواردی صحت و سلامت رانندگان را تشخیص دهد و راننده را مجاب کند تا برای رفع این مشکل اقدامات لازم برای استعلام کارت سلامت راننده را انجام دهد. از این رو تمامی رانندگان باید قبل از به وقوع پیوستن این مشکلات، برای اخذ این کارت اقدام کنند و از بروز مشکلات در آینده پیشگیری کنند.

کاربرد کارت سلامت رانندگان

  • در مورد کاربرد این کارت هم باید بگوییم که کارت سلامت به رانندگان این اجازه را می دهد تا نشان دهند که وضعیت سلامت جسمی آن ها برای رانندگی مناسب است. در واقع داشتن کارت سلامت نشان دهنده این است که راننده پس از بررسی های پزشکی لازم و آزمون های مربوطه، از توانایی های فیزیکی و روانی لازم برای رانندگی امن برخوردار هستند.
  • کارت سلامت راننده به عنوان یک ابزار برای افزایش ایمنی در جاده ها و حمل و نقل بارها مورد استفاده قرار می گیرد. با بررسی سلامت رانندگان و صدور این کارت ها، این اطمینان به وجود می آید که رانندگان توانایی لازم برای رانندگی را دارند. به این ترتیب احتمال وقوع حوادث جاده ای کاهش می یابد.
  • کارت سلامت رانندگان همچنین به عنوان یک ابزار برای کنترل و نظارت بر وضعیت سلامت رانندگان استفاده می شود. با استعلام کارت سلامت راننده و صدور آن، مراکز بهداشتی و مسئولین مربوطه می توانند وضعیت سلامتی رانندگان را بررسی کرده و اطمینان پیدا کنند که آن ها توانایی رانندگی امن را دارند. چنان چه در طول دوره اعتبار کارت سلامت، راننده مورد نظر دچار مشکلاتی شود، می تواند از حق رانندگی موقتا یا کاملا محروم شوند.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای صدور کارت سلامت راننده

برای ثبت نام و استعلام کارت سلامت راننده باید به مراکز صدور این کارت در شهر یا استان خود مراجعه کنید. برای ثبت نام این کارت رانندگان باید مدارکی که در زیر عنوان می کنیم را با خود به همراه داشته باشند:

  • اصل و تصویر گواهینامه رانندگی
  • اصل و تصویر کارت ملی
  • اصل و تصویر کارت پایان خدمت برای متقاضیان زیر 50 سال
  • اصل و تصویر شناسنامه
  • یک قطعه عکس 4*3 برای رانندگان برون شهری و دو قطعه عکس 4*3 برای رانندگان درون شهری

آزمایش هایی که برای صدورت این کارت لازم است به دو دسته تقسیم می شود که برای افراد زیر 40 سال تست بینایی، شنوایی، روان شناسی، تست خواب، معاینه پزشک و نمونه گیری و ادرار برای صدور کارت سلامت راننده در نظر گرفته می شود. برای افراد بالای 40 سال علاوه بر همه این آزمایش هایی که نام بردیم آزمایش نوار قلب و در بعضی موارد آزمایش قند خون هم انجام می شود. نکته قابل ذکر این است که برای آزمایش خون هم فرد باید از 8 الی 10 ساعت قبل ناشتا باشد.

چنان چه اعتبار کارت سلامت راننده تمام شود کارت هوشمند راننده هم غیر فعال خواهد شد. رانندگان باید برای فعال کردن و تمدید کارت هوشمند راننده، کارت سلامت دریافت کنند و به یکی از مراکز صدور کارت سلامت راننده مراجعه کنند. در این صورت است که پس از صدور یا تمدید کارت سلامت، کارت هوشمند رانندگان هم به طور اتومات فعال خواهد شد. پس از آن که فرم های لازم و مورد نیاز را پر کردید و مدارک خود را تحویل دادید، می توانید آزمایش های لازم را انجام دهید.

برای انجام این آزمایش ها می توانید مراکز طب کار مراجعه کنید. در این مراکز برای شما کلاس های آموزشی در مورد بیماری های مختلف برگزار می شود که باید در آن ها شرکت کنید. بعد از انجام آزمایش و شرکت در کلاس ها، اطلاعات شما به صورت اینترنتی در سامانه راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ثبت خواهد شد. شما هم می توانید از طریق همین سامانه نسبت به استعلام کارت سلامت راننده اقدام کنید.

مدت زمان اعتبار کارت سلامت راننده

مدت زمان اعتبار کارت سلامت رانندگان در هر کشور بنابه قوانین و مقررات آن کشور متفاوت است. در برخی از کشورها مدت اعتبار این کارت بین یک تا پنج سال است. این مدت می تواند بر اساس سن راننده، نوع رانندگی که می تواند مثلا حمل و نقل عمومی و یا حمل و نقل بار باشد و همچنین شرایط سلامتی راننده کاملا متغیر باشد.

اما به طور کلی این کارت برای یک دوره زمانی مشخص صادر می شود و پس از انقضای آن نیاز به تمدید دارد. روند تمدید کارت سلامت هم ممکن است شامل مراجعه مجدد به مراکز مربوطه، انجام آزمایشات لازم و معاینات مورد نیاز و در نهایت صدور کارت جدید سلامت با مدت اعتبار جدید باشد.

نکته ای که باید در این خصوص به آن توجه داشته باشید این است که هر چند هم کارت سلامت اعتبار و ارزش زیادی دارد اما از لحاظ حفظ سلامت و همچنین ایمنی در رانندگی، راننده همچنان مسئولیت سنگینی برای حفظ و بهبود سلامت خود دارد و باید اقدامات لازم را انجام دهید و در صورت بروز هر نوع مشکل جسمی جدید باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و خود را درمان کند.

هزینه صدور کارت سلامت راننده

یکی از دغدغه های رانندگان برای استعلام کارت سلامت راننده هزینه صدور این کارت است. هزینه ای که برای صدور کارت سلامت باید بپردازید، توسط مراکز درمانی و همچنین مراکز صادر کننده از رانندگان دریافت می شود. با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد، نمی توان یک هزینه ثابت برای این که فرآیند در نظر گرفت.

اما در کل هزینه صدور این کارت شامل هزینه شنوایی سنجی، بینایی سنجی، تست خون، تست نوار قلب برای افراد بالای 40 سال و غیره است. همچنین صادر شدن این کارت از جانب اداره ذی ربط هم خود شامل هزینه هایی است که به این هزینه ها، هزینه اقلام به کار رفته در کارت و همچنین تکنولوژی که در این کارت ها وجود دارد نیز اضافه می شود و ممکن در هر سال دچار تغییراتی شود.

نحوه استعلام کارت سلامت راننده

استعلام کارت سلامت راننده
استعلام کارت سلامت راننده

رانندگان حرفه ای متقاضی کارت سلامت، ابتدا باید مدارکی که پیش تر توضیح دادیم را تهیه کنند و سپس مراحل زیر را انجام دهند:

  • پس از آن که مدارک مذکور آماده شدند، راننده باید به یکی از مراکز پزشکی ذی صلاح برای صدور کارت سلامت مراجعه کند و مدارک خود را به آن ها تحویل دهد.
  • مسئول مرکز پرونده صدور کارت سلامت را برای راننده تشکیل می دهد و هزینه آن را هم از او دریافت می کند و سپس قبوض مربوط به آزمایش های لازم را صادر می کند و به راننده تحویل می دهد. پس از آن که راننده آزمایشات لازم را انجام داد و پاسخ آن ها هم حاضر شد، باید مجددا به مرکز برگردد و جواب آزمایش را به مسئول تحویل دهد.
  • مسئول تمام جواب آزمایش ها را در پرونده راننده درج و ثبت می کند. راننده هم پس از مدت زمان معین می تواند به استعلام کارت سلامت راننده بپردازد.
  • برای استعلام این کارت راننده باید به سامانه جامع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراجعه کند.
  • در قسمت پایین سایت آیکن استعلام کارت سلامت راننده را انتخاب کرده و کد ملی خود را به همراه اعداد تصویر امنیتی وارد کرده و روی گزینه جستجو کلیک کند.
  • در پایان این نکته را فراموش نکنید که کارت سلامت دارای اعتبار مشخصی است و پس از مدت زمان معین اعتبار آن منقضی می شود. پس راننده باید تاریخ انقضای این کارت را بداند تا قبل از منقضی شدن به تمدید آن بپردازد.

کارت سلامت راننده ابزاری حیاتی برای حفظ سلامتی و ایمنی در جاده ها اسو تمام رانندگان موظف هستند با انجام آزمایشات و معاینات سلامتی و دریافت کارت سلامت سلامت، به طور مشروعی و با اطمینان از سلامت خود، به رانندگی در جاده ها با ماشین های سنگین و نیمه سنگین بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما