نحوه پرداخت عوارض الکترونیکی بزرگراه ها و آزادراه ها چگونه است؟

در سال های قبل برای تردد از تمام آزاد راه ها و پرداخت عوارض باید در صف های طولانی ایستگاه های بزرگ توقف می کردید تا نوبتتان شود و بتوانید مبلغ مشخصی را پرداخت کنید. اگر هم پول خرد به همراه نداشتید و دستگاه کارت خوان مشکل پرداخت داشت، باید چند دقیقه منتظر می ماندید تا مسئول باجه به دنبال پول برای شما بگردد و بتواند باقی مانده هزینه را به شما بازگرداند. خوشبختانه با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و اضافه شدن روش های پرداخت عوارض الکترونیک آزاد راهی، کمتر کسی تمایل به توقف در آزاد راه ها را دارد و همه پرداخت خود را به صورت آنلاین یا کارتی انجام می دهند.

همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد که تا به امروز پرداخت نقدی انجام می دادند و دچار سردرگمی و اتلاف وقت می شدند، راه پرداخت آنلاین را انتخاب کنند. در این مطلب قصد داریم در مورد پرداخت عوارض الکترونیکی آزاد راه ها و اتوبان ها صحبت کنیم و شما را با یک برنامه کاربردی و همگانی برای دریافت خدمات این چنینی آشنا کنیم پس تا انتها همراه ما باشید.

عوارض آزاد راهی چیست؟

به عوارضی که تمام رانندگان وسایل نقلیه عمومی و شخصی و باری اعم از اتوبوس، مینی بوس، خودرو سواری، کامیون، تریلی، نیسان و غیره موظف به پرداخت آن هستند، عوارض آزاد راهی می گویند. مبلغ عوارض بر اساس نوع خودرو متفاوت است و به دو صورت نقدی و الکترونیکی قابل پرداخت است. اگر در بزرگراه ها باجه عوارض وجود نداشته باشد، باید بعد از تردد از آزاد راه نسبت به پرداخت عوارض سریعا اقدام نمایید.

به تعویق انداختن پرداخت می تواند آسیب بزرگی به سرمایه گذاران کشور برای شهرسازی وارد کند، چرا که آن ها سرمایه کافی برای ساختن و رسیدگی به آزاد راه ها را ندارند و با کمبود بودجه مواجه هستند و بودجه خود را از طریق همین عوارض های آزاد راهی جبران می کنند. در ادامه روش پرداخت عوارض الکترونیکی را برای راحتی بیشتر کاربران توضیح می دهیم.

نحوه پرداخت الکترونیکی عوارض آزاد راه ها و اتوبان ها

تردد شما از جاده های اصلی مشهد، تهران، قم، کرج و غیره توسط دوربین های ایستگاه عوارضی ضبط شده و شماره پلاک و مشخصات خودرو شما در سیستم ثبت می شود. شما تا 72 ساعت مهلت دارید عوارض اتوبان را به صورت الکترونیکی یا آنلاین پرداخت کنید و اگر طی این مدت انجام نشود، مشمول جریمه دیرکرد پرداخت عوارض خواهید شد.

متاسفانه چون بسیاری از رانندگان با نحوه پرداخت عوارض الکترونیکی آشنا نبوده اند، مشمول جریمه های نقدی شده اند. از این رو ما تصمیم گرفتیم یک برنامه کاربردی در این زمینه را به شما معرفی کنیم. خوشبختانه اپلیکیشن های متعددی در زمینه پرداخت عوارض الکترونیکی آزاد راه ها و اتوبان ها به وجود آمدند که با استفاده از آن می توان در پرداخت عوارض سرعت عمل بالایی داشت و به آسانی این کار را انجام داد.

یکی از این اپلیکیشن های معروف، برنامه پرداخت موبایلی آپ یا همان آسان پرداخت است که جزء راحت ترین روش ها برای پرداخت عوارض محسوب می شود. شما با استفاده از این برنامه می توانید استعلام عوارض اتوبان را هم انجام دهید. از دیگر مزیت های آپ این است که تنها یک بار شماره پلاک خودرو و مشخصات آن را به سیستم برنامه می دهید. بعد از آن، این مشخصات در برنامه ذخیره می شود و نیازی به ورود مجدد نیست. شما با اپلیکیشن آپ پرداختی امن و مطمئن خواهید داشت.

آموزش پرداخت عوارض الکترونیکی در اپلیکیشن آپ

برای پرداخت عوارض الکترونیکی با برنامه آپ کافی است چند مرحله بسیار ساده را طی کنید. ابتدا اپلیکیشن آپ را دانلود کرده و آن را رو گوشی همراه خود نصب کنید. برای استفاده از این برنامه شما نیاز به دسترسی به اینترنت خواهید داشت که می توانید از اینترنت همراه یا WiFi استفاده کنید. وارد محیط برنامه می شوید و شماره همراه خود را وارد می کنید و منتظر دریافت کد ورود می شود و سپس مراحل زیر را طی می کنید:

مرحله اول:

در صفحه اصلی وارد بخش همه خدمات شوید در صفحه باز شده قسمت خدمات خودرو را پیدا کنید در این بخش گزینه عوارض آزادراه را انتخاب کنید.

پرداخت عوارض الکترونیک از طریق اپلیکیشن آپ

پس از ورود به بخش عوارض آزادراه از شما خواسته می شود تا مشخصات خودروی خود را وارد نمایید. با انتخاب گزینه افزودن وسیله نقلیه، وارد صفحه مربوطه می شوید و اطلاعات را وارد می کنید. در این قسمت نه تنها که می توانید شماره پلاک خودروی خود را وارد کنید، بلکه می توانید شماره پلاک افرادی که می خواهند برای آن ها استعلام عوارضی دریافت کنید، هم وارد کنید.

سپس در بخش مشخصات، مشخصات خودروی مورد نظر را وارد می کنید و از قسمت کشویی پایین پلاک، نوع خودرو که ممکن است سواری، باری و غیره باشد را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه ثبت پلاک، پلاک خودرو شما ثبت خواهد شد اکنون با انتخاب گزینه عوارض آزادراهی میزان بدهی شما قابل مشاهده خواهد بود.

مرحله دوم:

بعد از آگاهی از میزان بدهی می توانید با وصل شدن به درگاه بانکی در همین برنامه به راحتی پرداخت بدهی خود را از طریق کارت عابر بانکی یا کیف پول آپ انجام دهید. به همین سادگی و تنها با چند کلیک پرداخت عوارض الکترونیکی اتوبان برای خودروی شما انجام خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما