مهمترین شهرهای ترکمنستان و جاده های اصلی آن کدامند؟

کشور ترکمنستان جزو کشورهای آسیایی بوده و از همسایگان ایران به حساب می آید. همانطور که از نام آن پیداست معنی ترکمنستان، سرزمین ترکمن ها می باشد. شهرهای مهمی در این کشور وجود دارند که برخی از آن ها نقش مهمی در صادرات کالا به کشورهای دیگر دارند. عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان و جزو مهمترین شهرهای آن به حساب می آید که فعالیت های مهم اقتصادی و سیاسی در آن انجام می گیرد. این کشور مسیرهای مختلفی برای تجارت با کشورهای دیگر دارد که ما در ادامه قصد داریم پیرامون آن توضیحاتی ارائه دهیم. برای آشنایی با خصوصیات مهمترین شهرهای ترکمنستان و جاده های اصلی آن تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی شهرهای مهم کشور ترکمنستان

کشور ترکمنستان از لحاظ اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه ارتباط هایی دارد. انتقال محصولات و کالاهای مورد نیاز هر کشور از جاده های زمینی و بعضا دریایی انجام می گیرد. از اقدامات این کشور ایجاد راه ارتباطی بین کشورهای قزاقستان، ایران و ترکمنستان بوده است. علاوه بر آن خط ریل ارتباطی ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان در سال 2017 استارت خورد. در ادامه با مسیرها و ویژگی های مهم شهرهای کشور ترکمنستان آشنا می شویم.

نقشه جاده های ترکمنستان
ما در این نقشه جاده های اصلی و بزرگراه های کشور ترکمنستان را می توانیم به خوبی مشاهده کنیم.
عشق آباد

شهر عشق آباد

عشق آباد مرکز استان آخال بوده و از در واقع پایتخت کشور ترکمنستان محسوب می شود. طبیعت زیبا، آثار تاریخی باستانی و فرهنگ غنی مردم آن سبب شده تا هر ساله گردشگران زیادی در این شهر حضور یابند و از جاذبه های گردشگری عشق آباد بهره مند شوند.

رشته کوه کپه داغ و بیابان قره قوم در عشق آباد مورد توجه گردشگران است و برای دیدن زیبایی های طبیعی این منطقه راه زیادی را طی می کنند. از آنجایی که جمعیت قابل توجهی از مردم ترکمنستان مسلمان هستند، مسجد های زیادی در شهرهای مختلف این کشور وجود دارد. مسجد کیپچاک و مسجد ترکمن باشی روحی از بزرگترین مسجدهای در آسیا بوده و جایگاه مهمی برای مردم این کشور دارد.


داش آغوز

شهر داش اغوز

داش آغوز سابقه تاریخی داشته و از قلمروهای امپراتوری خوارزم به حساب می آید. داش اغوز جزو مهمترین شهرهای ترکمنستان در جذب گردشگر است و شهرت آن پس از برخورد بزرگترین شهاب سنگ به این شهر افزایش پیدا کرد. شهر داش اغوز صفحه ای از آنچه در آن در تاریخ بر آن گذشته را در معماری های بی نظیر خود بروز داده است و این برای دوستداران تاریخ کشورها اهمیت زیادی دارد.


شهر ماری

مرو

ماری نیز از مهمترین شهرهای ترکمنستان است که جغرافیای آن در میانه بیابان بزرگ قره قوم قرار گرفته است. در مورد بیابان قره قوم خوب است بدانید که مساحت زیادی از ترکمنستان را تشکیل داده و معنای واژه آن شن سیاه است. با این حال اقوام زیادی در بیابان های این منطقه زندگی می کنند و بخشی از صادرات کشور ترکمنستان به روستاییان همین مناطق وابسته است. از جمله محصولاتی که توسط بیابان نشین های ترکمنستان تولید می شود می توان به قالی، فرش، لباس سنتی و… اشاره کرد.

ماری در واقع بخشی از منطقه مرو در ترکمنستان است که در تاریخ نام آن بیشتر از سایر شهرهای نامبرده ذکر شده و اهمیت آن نیز بیشتر بوده است. مرو در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و از گذشته تا امروز همچنان جزو مهمترین بخش های ترکمنستان و منطقه آسیا قرار دارد. در تاریخ قرن 12 اهمیت شهر مرو برای مردمان سرزمین های مختلف بیشتر از زمان های دیگر ذکر شده است. جالب است بدانید که ابتدا دین هندو از کوه های شهر مرو به سرزمین های دیگر منتشر شد. به عبارت دیگر خواستگاه هندو در مرو بود.

شهر ماری، سابقه تاریخی چندانی ندارد و این شهر در زمان روسیه تزاری و در فاصله حدودا 30 کیلومتری از ویرانه ها و خرابه های مرو تاریخی بنا شد.


بلخان آباد

شهر بلخان آباد

از مهمترین شهرهای ترکمنستان بلخان آباد مرکز استان بلخان است. دلیل اهمیت این شهر پالایشگاه های نفت و گاز و همچنین چاه های نفتی است که در آن قرار گرفته اند. بلخان آباد بیشترین منابع نفتی و گازی کشور ترکمنستان را دارد و از این جهت نقش حیاتی در اقتصاد کشور ایفا می کند. خوب است بدانید که نام قبلی بلخان آباد، نبیت داغ بود که به معنای کوه نفت است. این شهر با بندر ترکمن تنها 130 کیلومتر فاصله دارد.


شهر ترکمن باشی

ترکمن باشی

ترکمن باشی نامی است که برای شهر کراسنودسک گذشته انتخاب شد و به معنای آب قرمز است. این شهر نیز در استان بلخان قرار دارد و سواحل شرقی دریای خزر در آن قرار گرفته است. ترکمن باشی به دلیل راه آبی که با باکو و بندر ترکمن ایجاد می کند نقش تجاری مهمی برای کشور داشته و در اقتصاد آن موثر است. آخرین ایستگاه راه آهن در این شهر قرار گرفته و این مسئله اهمیت شهر را در تجارت افزایش می دهد. شهر ترکمن باشی به دلیل داشتن بزرگ ترین پالایشگاه کشور از مهمترین شهرهای ترکمنستان به حساب می آید. کشور ترکمنستان فقط یک بندر دارد که آن هم در شهر ترکمن باشی قرار گرفته است.


ترکمن آباد

شهر ترکمن آباد

ترکمن آباد یا چهارجوی گذشته نامی است که اخیرا برای این شهر انتخاب شده است. ترکمن آباد مرکز استان لب آب بوده و عمده مردم آن کشاورز و باغدار هستند. ترکمن آباد در تاریخ ایران کهن جایگاه مهمی داشته و از شهرهای مهم امپراتوری ایران به حساب می آمد. این شهر رودهای فراوانی دارد که سبب شد تیموریان برای آن نام چهارجوی را برگزینند. ترکمن آباد از مهمترین شهرهای ترکمنستان از جهت راه های ارتباطی با کشورهای دیگر است. ریل راه آهن و بندرهای رودخانه ای ترکمن آباد اتصال کشور ازبکستان با ترکمنستان را برقرار می کند و این امر سبب اهمیت شهر ترکمن آباد شده است.


سرخس ترکمنستان

شهر سرخس

از شهرهای مهم استان آخال شهر سرخس (Sarahs) است که مکان های دیدنی جذاب برای گردشگران دارد. سرخس در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و این ویژگی سبب اهمیت این شهر از گذشته تا امروز شده است. اهمیت شهر سرخس ترکمنستان در این است که با فاصله اندکی از شهر سرخس ایران واقع در خراسان رضوی قرار گرفته است و به این ترتیب امکان ترانزیت کالا از ایران به ترکمنستان از طریق این مرز برای کامیون ها، برقرار است.


شهر کهنه گرگانج

کهنه گرگانج

شهر کهنه گرگانج از مهمترین شهرهای ترکمنستان است که پستی بلندی های زیادی را در طول تاریخ شاهد بوده است. اهمیت شهر سبب شد خوارزمشاهیان آن را به عنوان مرکز پادشاهی برگزینند و معماری ها بی نظیری در آن بنا کنند. حضور گسترده گردشگران به این شهر به دلیل همین بناهای تاریخی است. لازم به ذکر است که در زمان حمله مغول ها کشتار بی رحمانه ای در این شهر صورت گرفت و بناهای باشکوهی در از بین رفت. گفته شده در حمله چنگیزخان شهر گرگانج به تپه ای از خاک تبدیل شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما