نحوه اخذ مجوز تردد روزانه کامیون در شهر های بزرگ چگونه است؟

کامیون ها جزء پرکاربردترین وسایل نقلیه هستند که از آن ها برای حمل بار استفاده می شود. این خودروها در انواع 5 تنی، 6 تنی، 10 تنی و… وجود دارند و برای تردد آن ها در شهر یک سری قوانین و ضوابط خاص در نظر گرفته شده است که تمامی کامیون داران موظف به رعایت آن هستند. در واقع می توان گفت تردد کامیون در معابر شهرهای بزرگ منوط به داشتن مجوز است و بدون آن، رانندگان حتما جریمه های سختی خواهند شد. این افراد باید برای تردد اقدام به دریافت مجوز کنند. در ادامه درخصوص نحوه اخذ مجوز تردد روزانه کامیون بیشتر صحبت خواهیم کرد.

همه چیز درباره تردد کامیون در شهرهای بزرگ

طبق گفته رئیس مرکز کنترل هوشمند ترافیک، تردد خودروهای سنگین در شهرهای بزرگ منوط به رعایت یک سری قوانین است. به طور کل حضور خودروهای سنگین همچون تریلی و کامیون که به طور مستمر در حال جابجا کردن بار هستند در سطح شهر می تواند بسیار مشکل ساز شود. تردد غیرمجاز این وسایل در سطح شهر بدون دلیل علاوه بر ایجاد ترافیک و بستن معابر، می تواند باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر شهروندان شود.

البته که حضور این وسایل نقلیه برای صنعت حمل و نقل بسیار ضرورت دارد. برای جابجا کردن بار، اسباب و لوازم خانه و… بلاشک به این خودروها نیاز است و طبیعتا نمی توان تردد این وسایل را به طور کل ممنوع کرد. ولی اگر عبور و مرور این وسایل نقلیه کاملا تحت کنترل باشد، مسلما می توان از بروز بسیاری از حوادث و مشکلات جلوگیری به عمل آورد.

قانون موجود برای تردد کامیون در شهرهای بزرگ

مجوز تردد روزانه کامیون

طبق آیین نامه هایی که در خصوص تردد وسایل نقلیه سنگین تنظیم شده، تمامی کامیون های باربری موظف هستند برای حمل بار در سطح شهر تنها بین ساعات 23 شب تا 5 صبح فعالیت داشته باشند. البته در کلان شهری همچون تهران، بازه تردد کامیون ها معمولا بین ساعات 22 شب تا 6 صبح است. فعالیت تمامی کامیون های باربری در این ساعات کاملا آزاد است.

هرچند بسته به نوع و مدل کامیون و نوع محموله ای که روی بار آن قرار دارد، این محدودیت ها می توانند سخت گیرانه تر یا راحت تر باشند. کامیون دارانی که قصد تردد در سطح شهر را دارند باید حتما دارای باربرگ باشند. در غیر اینصورت باید حتما برای جابجایی عوارض پرداخت کنند. این یکی از مهم ترین قوانین و مقررات حمل بار است.

در برخی موارد، کامیون های باربری به دلایل مختلفی همچون پایان یافتن پروژه، تعمیر، اتمام سوخت و مواردی از این دست ناچار به تردد اضطراری در سطح شهر هستند که باید برای این مورد حتما مجوز لازم را دریافت کنند. این سند که در واقع همان مجوز تردد روزانه کامیون است به کامیون دارها اجازه فعالیت و جابجایی بین ساعات 9 صبح الی 15 را می دهد و اینگونه منعی برای حضور آن ها در سطح شهر نیست.

نحوه اخذ مجوز تردد روزانه کامیون در شهرهای بزرگ

تمامی کامیون داران و صاحبان خودروی سنگین برای دریافت مجوز تردد می توانند همه روزه برای دریافت مجوز تردد روزانه کامیون در تهران به سایت ترد تهران ، مراجعه کنند. برای ثبت درخواست می توانید بین ساعات 14 تا 18 به این سامانه مراجعه کرده و پس از وارد کردن اطلاعات موردنیاز، منتظر تایید درخواست خود باشید. برای دیگر کلان شهر ها نیز باید به سایت مربوطه مراجعه نمایید. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، قوانینی که برای منع یا محدودیت تردد کامیون دارها لحاظ شده می توانند متفاوت باشند.

بنابراین مسئولین مربوطه با توجه به مشخصات کامیون، ظرفیت آن، شرایط و استثنائات موجود، تعیین می کنند که شما در چه ساعاتی می توانید بدون مشکل در سطح شهر تردد داشته باشید. پس از دریافت مجوز به راحتی می توانید برای باربری و جابجایی در معابر فعالیت کنید.

نکته ای که در این خصوص لازم می دانیم به صاحبان خودروهای سنگین ارائه کنیم، این است که حتی با وجود داشتن مجوز تردد روزانه کامیون سعی کنید در صورت عدم ضرورت، از آوردن خودروی خود در سطح شهر خودداری کنید تا بتوان از مسدود شدن معابر و ایجاد ترافیک سنگین تا حد امکان جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما