نکات مهم در حمل مایعات و سوخت با نیسان

حمل و جابجایی مایعات و انواع سوخت ها یکی از فعالیت هایی است که در زمینه حمل و نقل بسیار اهمیت دارد. هنوز هم برخی از روستاها و مناطق دور افتاده نیاز به آب آشامیدنی و سوخت برای انحام فعالیت های روزمره خود دارند. از طرفی برخی از حوادث مانند زلزله، سیل و غیره باعث می شوند برق و آب برخی از شهر ها قطع شود. بنابراین نیاز به حمل مایعاتی مانند آب، نفت، بنزین و غیره به این مناطق به وجود خواهد آمد. علاوه بر این ها برخی از صنایع وابسته به این نوع مایعات هستند. برای حمل اینگونه مواد باید از ماشین های مختلف و خاصی استفاده کرد. حمل مواد اشتعال زا نکات و شرایط مخصوص به خود را دارد. ما در این مطلب سعی داریم در مورد نکات مهم حمل سوخت با نیسان با شما صحبت کنیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

حمل سوخت با نیسان

نیسان از جمله ماشین های باربری کابردی و پرطرفدار است. به دلیل سرعت بالا و اندازه کوچکی که نسبت به کامیون ها و غیره دارد، راحت تر در فضاهای شهری تردد می کند. اما حمل مواد اشتعال زا با کامیون در سطح شهر ها محدودیت های خاص خود را دارد. ولی حمل سوخت با نیسان دردسر ها و مشکلات کمتری خواهد داشت. همانطور که می دانید برای این کار باید از نیسان های مخصوص حمل مایعات و سوخت استفاده شود. این مدل از نیسان ها، تانکر ها و مخزن هایی در اندازه های مختلف دارند.

ظرفیت این مخزن ها با هم متفاوت بوده و معمولا در حجم های هزار لیتری، پانصد لیتری و دو هزار لیتری و غیره تولید می شوند. البته ساخت این مخزن ها در حجم های بیشتر یا کمتر هم به صورت سفارشی امکان پذیر است. این مخزن ها درون اتاق نیسان قرار گرفته و فیکس می شوند. مایعات خوراکی مانند آب یا شیر و همچنین سیالاتی مانند نفت، بنزین، مازوت، گازوئیل و غیره را می توان درون این مخزن ها ریخته و از محلی به محل دیگر جابجا کرد.

حمل سوخت با نیسان

انواع نیسان حمل مایعات و سوخت

در میان نیسان هایی که کار حمل مایعات و سیالات را انجام می دهند، نیسان حمل سوخت از اهمیت بالاتری برخوردار است. دلیل این اهمیت هم شاید خاصیت مواد مورد حمل توسط آن ها باشد. مواد اشتعال زا خطرات و شرایط مخصوص به خود را دارند و احتمال هر گونه حادثه و خطری در زمان حمل آن ها وجود خواهد داشت. نیسان حمل سوخت به انواع مختلفی تقسیم می شود.

نیسان حمل سوخت بنزینی که با استفاده از بنزین کار می کند، نیسان سوخت رسان گازوئیلی که سوخت مورد استفاده آن گازوئیل است و نیسان حمل سوخت بنزینی و گازوئیلی. با توجه به این که قیمت گازوئیل در کشور ما ارزان تر از قیمت بنزین است، بنابراین نیسان حمل سوخت گازوئیلی طرفداران بیشتری خواهد داشت.

نکته مهم دیگر این است نیسان های حمل سوخت که از بنزین برای حرکت استفاده می کنند، باید حتما مجهز به تجهیزات ضد انفجار و تجهیزرات آتش نشانی باشند. اما در نیسان های گازوئیلی الزامی مبنی بر استفاده از این تجهیزات وجود ندارد.

انواع مخزن نیسان های حمل سوخت و مایعات

جالب است بدانید جنس مواد اولیه برای تهیه و ساخت مخازن این نوع از نیسان ها با هم متفاوت بوده و به موادی که قصد انتقال و جابجایی آن ها را دارید، بستگی دارد. از نظر ظاهری مخازن نیسان های تانکر دارد در اشکال استوانه ای، بیضی و مکعبی ساخته می شوند.

اما مخازن نیسان از نظر جنس به طوری ک به انواع: گالوانیزه، ورق های سیاه، استیل و پلی اتیلن دسته بندی می شوند. مخازن پلی اتیلن نیز خود در انواع: تک لایه، سه لایه، چهار لایه، ضد جلبک و ضد باکتری تولید می شود. از این رو مخازن تولید شده از پلی اتیلن مقاومت بیشتری در برابر اشعه نور خورشید دارند و گزینه مناسبی برای حمل مایعات خوراکی دهستند.

اما خوب است بدانید که از تانکر های گالوانیزه و استیل نیز برای حمل مایعات خوراکی و آب می توان استفاده کرد. چرا که این ورقه ها در تماس با مایعات خوراکی دچار فعل و انفعالات شیمیایی نمی شوند و تاثیرات منفی بر روی این مواد خوراکی نخواهند داشت. اما مخازن استیل قیمت بالاتری نسبت به مخازن گالوانیزه دارند. بنابراین کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

از طرفی به دلیل خاصیت خورندگی مایعات اسیدی نمی توان از مخازن فلزی استفاده کرد. از این رو بهترین مخزن برای حمل مایعات اسیدی مخازن پلی اتیلن هستند. برای حمل سوخت و فراورده های نفتی چون گازوئیل باید از مخازن ساخته شده از ورق سیاه استفاده کرد چرا که شرکت های نفت، این نوع از ورقه های فلزی را برای حمل مواد سوختی مناسب می دانند.

از مهم ترین ویژگی های این ورقه های سیاه مقاومت بالای آن ها و طول عمر زیاد آن ها است. حمل این مواد خطرات مخصوص به خود را دارد. بنابراین باید از ورقه هایی استفاده شود که در برابر فشار ناشی از گازها و حرکت این مایعات مقاومت داشته باشد. این مخازن بیشتر به شکل استوانه ای تولید می شوند.

نکات مهم برای حمل سوخت با نیسان

حمل سوخت با نیسان

حمل سوخت با نیسان یا هر ماشین دیگری کاری بسیار خطرناک و پراسترس است. برای این کار باید نکات مهمی را مدنظر قرار داد و تمامی موارد احتیاط را رعایت کرد، تا هیچ اتفاق ناگواری پیش نیاید. از نکات مهم برای حمل اینگونه مواد وجود تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق در این خودرو ها مانند کپسول های آتش نشانی است.

معمولا ماشین های حمل سوخت باید مجهز به سیستم ترمز ABS بوده تا از واژگونی خودرو در شرایط سخت جلوگیری کند. نکته مهم دیگر استفاده از مواد اولیه با کیفیت و ورقه های فلزی ضخیم برای ساخت تانکر های حمل سوخت می باشد. این ورقه های باید به گونه ای انتخاب شوند که دارای بالاترین مقاومت و تحمل میزان بالای فشار باشند.

بررسی لاستیک های نیسان حمل سوخت هم قسمت بسیار مهمی است که باید توسط رانندگان به موقع و در فواصل معینی انجام شود. دارا بودن کارت معاینه فنی الزامی است. همچنین نیسان حامل مواد سوختنی و اشتعال زا، در زمان سوخت گیری باید به صورتی در جایگاه پمپ بنزین قرار بگیرد که مخزن آن به طرف خروجی پمپ بنزین باشد.

رانندگان اینگونه ماشین ها باید از تجربه و مهارت بالایی برخوردار بوده و سلامت کامل جسمی داشته باشند. سیستم ارتینگ یا زنجیر انتقال بار الکتریکی هم سیستم دیگری است که ماشین های حمل سوخت باید به آن مجهز باشند. فردی که مسئول سوخت گیری و یا تخلیه مواد است، باید قبل از انجام هر کاری از اتصال این سیستم مطمئن باشد. عدم رعایت موارد مهم ایمنی ممکن است منجر به حوادت ناگوار زیادی خصوصا در فضاهای بین شهری شود. بنابراین توجه به این نکات بسیار مهم و الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما