حمل خودرو با قطار شامل چه مقرراتی می شود؟

امروزه راه های مختلفی برای جابجایی و حمل و نقل محموله های مختلف وجود دارد. به طور مثال امروزه حمل خودرو با کامیون، تریلی و حتی قطار، به صورت تکی و چندتایی امکان پذیر است. به طوری که شما می توانید یک بلیط قطار برای ماشین خود بخرید و آن را به سمت سفر دور دراز خود به سوی مقصد بدرقه کنید. بله درست متوجه شدید شما می توانید ماشین خود را با تهیه بلیط قطار و بدون نیاز به نشستن پشت فرمان از جایی به جای دیگر بفرستید و نگران استهلاک، آسیب دیدن و خستگی رانندگی نباشید. در این پست قصد داریم شما را با قوانین حمل خودرو با قطار آشنا کنیم، پس تا انتهای این پست همراه ما باشید.

چه خودروهایی را می توان با قطار حمل کرد؟

  1. در حمل و نقل خودرو با قطار تنها خودرو هایی پذیرفته می شود که ارتفاع آن ها حداکثر 158 سانتی متر و عرض آن نیز حداکثر 180 سانتی متر باشد. در صورتی که لوازم جانبی از جمله باربند و … بر روی خودرو نصب شده باشد ابعاد نهایی خودرو با وسایل جانبی بوده و مسئولیت عدم پذیرش احتمالی بدلیل افزایش ابعاد با وسایل جانبی به عهده مالک خودرو می باشد.
  2. تنها خودرو هایی در حمل و نقل با قطار پذیرش می شود که سالم باشند و روشن شوند. بنابراین برای حمل خودرو های تصادفی و معیوب باید از وسیله حمل و نقل دیگری استفاده کنید.
  3. در حمل و نقل خودرو های وارداتی با قطار تنها امکان جابجایی آن دسته از خودرو های خارجی وجود دارد که برگه سبز گمرکی داشته باشند.

مقررات حمل خودرو با قطار

حمل خودرو با قطار
  1. بارگبری خودرو تنها از ساعت 8 صبح روز حرکت قطار تا ساعت حرکت درج شده بر روی بلیط امکان پذیر است. در صورتی که حرکت قطار در ساعات اولیه صبح باشد باید خودرو روز قبل از حرکت تحویل انبار شود.
  2. هنگام تحویل خودرو به انبار باک آن باید به اندازه یک چهارم باک بنزین داشته باشد و نیز نباید کاملاً پر یا کاملاً خالی باشد. همچنین گاز خودروهای دوگانه سوز باید کاملا خالی باشد.
  3. هنگام تحویل خودرو باید سرباتری از خودرو جدا بوده و در مقصد به باتری متصل شود. همچنین پیش از تحویل خودرو به انبار از سلامت باتری اطمینان حاصل نمایید تا زمان تخلیه از قطار خودرو بدون مشکل روشن شود.
  4. زمان بارگیری خودرو باید از خالی بودن آن مطمئن شوید چرا که هنگام تحویل نباید داخل خودرو هیچ چیزی غیر از جک و زاپاس وجود داشته باشد.
  5. یکی از هزینه های مهم و حیاتی خودرو پرداخت هزینه بیمه است که مبلغ آن درصدی از ارزش خودرو می باشد.
  6. امکان تحویل دادن و تحویل گرفتن خودرو بدون ارائه اوراق شناسایی مالک، سند و کارت مالکیت خودرو و نیز کارت ملی تحویل گیرنده وجود ندارد. همچنین در بارنامه باید نام تحویل گیرنده نیز ذکر شود.
  7. حمل خودرو های دوگانه سوز فاقد تایید معاینه فنی، با قطار ممنوع است و از بارگیری خودرو های با کپسول گاز دفرمه و ضربه دیده خودداری می شود.
  8. حمل خودرو به تمام نقاط کشور از سوی سازمان ها تنها با ارائه معرفی نامه از سازمان امکان پذیر است.
  9. برای خودرو های صفر لازم است شش رقم آخر شماره شاسی به جای شماره پلاک درج ‌شود. همچنین ارائه برگه فروش، هنگام تحویل خودرو، الزامی است.
  10. جا به جایی خودرو های سیاسی تنها با ارائه معرفی نامه از سفارت امکان پذیر است.
  11. بعد از رسیدن قطار به مقصد، امکان تحویل فوری خودرو به دلیل تخلیه خودرو از قطار امکان پذیر نیست و تحویل خودرو در ساعات اداری انجام می پذیرد.
  12. به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد، با ایستگاه مقصد تماس بگیرید و در زمان اعلام شده، نسبت به دریافت خودرو اقدام نمایید، در غیر این صورت نگهداری خودرو از زمان ورود تا 24 ساعت رایگان، بعد از 24 ساعت اولیه تا روز چهارم و از روز پنجم به بعد بابت حق توقف و هزینه پارکینگ مبالغی به نرخ روز و تعرفه پارکینگ مربوطه محاسبه و از تحویل گیرنده دریافت می‌ شود.

قوانین صدور بلیت حمل خودرو

  • هنگام صدور بلیط در صحت اطلاعات خودرو دقت داشته باشید، چرا که در صورت اشتباه بودن اطلاعات مسئولیت عواقب ناشی از اشتباه بودن اطلاعات به عهده مالک خودرو است، زیرا بلیت صادر شده قابل ویرایش نیست. بنابراین باید به موقع و با رعایت قوانین، بلیط استرداد شده و مجددا بلیت با اطلاعات صحیح صادر شود.
  • درصورت گم شدن بلیت طبق مقررات بلیط المثنی با دریافت هزینه صادر می‌شود.

قوانین کنسلی و استرداد بلیت حمل خودرو

  • اگر استرداد بلیت تا ساعت 12 روز قبل از حرکت انجام شود 90 درصد بهای بلیت عودت داده می شود.
  • در صورت استرداد بلیت از ساعت 12 روز قبل از حرکت تا 3 ساعت مانده به حرکت 70 درصد بهای بلیت عودت داده می شود.
  • اگر تا زمان حرکت 3 ساعت مانده باشد تنها 50 درصد بهای بلیت عودت داده می شود.
  • بعد از حرکت بهای درج شده روی بلیت قابل استرداد نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما