حمل بار سنگین و فوق سنگین

جابجایی و حمل بار سنگین یا فوق سنگین کاری است که باید مطابق با اصول و قوانین خاصی انجام شود. برای این کار بهتر است به شرکت ها و موسساتی که این گونه خدمات بابری را ارائه می دهند، مراجعه کنید. ما در این مطلب قصد داریم در مورد این که به چه محموله ای بار سنگین و یا فوق سنگین گفته می شود و شرایط انتقال و جابجایی اینگونه بارها چه هستند، با شما صحبت کرده و اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم، پس تا پایان ما را همراهی کنید.

اگر قصد جابجایی و یا حمل یک بار را دارید، مهمترین چیزی که باید بدانید وزن یا تناژ بار است. وزن یا تناژ بار می تواند راهنمای خوبی برای قدم ها و تصمیمات بعدی شما باشد. با دانستن این که بار به طور دقیق چقدر وزن دارد، می توانید ماشین مورد نیاز و مناسب با این نوع بار را انتخاب کنید. حتی مسیر رفت و برگشت ماشین را هم می توانید مشخص کنید.

به طور کلی باید بدانید بار ها و محموله هایی که بیشتر از 15 تن باشند، به عنوان بار و محموله سنگین محسوب می شوند. برای حمل و جابجایی اینگونه بار ها نیاز به ماشین های سنگین مانند تریلی، بوژی و کمرشکن ها دارید. برخی از بار های سنگین یا فوق سنگین هستند که علاوه بر وزن بالا، دارای ابعاد غیر متعارف و خاصی هستند. به اینگونه بار ها محموله های ترافیکی می گویند. حمل اینگونه بار ها هم نیاز به ماشین های خاصی دارد و ما در پست گذشته به این موضوع به طور مفصل پرداختیم.

انواع ماشین ها برای حمل و جابجایی بار های سنگین

حمل بار سنگین

برای حمل بار سنگین و یا محموله های ترافیکی از ماشین های سنگین خاصی استفاده می کنند. یکی از انواع این ماشین ها، تریلی های چادردار است. از این ماشین برای جابجایی بارهایی مانند کالاهای بسته بندی شده در پالت های چوبی یا فلزی و همچنین بار هایی که حجیم هستند و قابلیت بسته بندی ندارند هم استفاده می کنند.

چادر بر روی بار را با استفاده از تسمه و زنجیر های محکم به تریلی وصل می کنند. از این رو خوب است بدانید استفاده از تریلی چادردار برای حمل بار های صادراتی و یا وارداتی سنگین بسیار مرسوم است. به دلیل این که بعد از نصب چادر به نوعی می توانند محموله را تا رسیدن به مقصد پلمپ کنند. به علاوه وجود چادر می تواند از آسیب و صدمه به بارهایی که قابلیت بسته بندی ندارند جلوگیری کند.

تریلی کفی، ماشین دیگری است که برای حمل بار سنگین استفاده می شود. یکی از این ویژگی های این ماشین، باز بودن دو طرف و نداشتن سقف است. به خاطر همین خصوصیت می توان بارهایی که ابعاد نامتعارف دارند، یعنی ارتفاع زیاد و یا حجم بزرگ دارند را بر روی تریلی های کفی به راحتی قرار داد. بار های سنگینی مانند تیرآهن ها و یا قطعه های فولادی که حداقل 12 متر طول دارند را با این نوع از ماشین های سنگین جابه‌جا می کنند.

انواع ماشین ها برای حمل محموله های فوق سنگین

محموله های فوق سنگین تفاوت دیگری با محموله های سنگین دارند و آن این است که معمولا از نظر ظاهری نیز غیر متعارف و خاص هستند. به عبارت دیگر دارای ابعاد خاصی هستند که ممکن است شرایط جابجایی آن ها را کمی دشوار تر کند. برای انتقال و جابجایی اینگونه محموله ها که به بار ترافیکی نیز معروفند از ماشین هایی مانند کمر شکن ها و بوژی ها استفاده می کنند. به طور کلی تریلی های کمرشکن به چند نوع تقسیم می شوند.

تریلی های چهار محوره که می توانند بار هایی تا وزن 80 تن را جابجا کنند. تریلی های کمرشکن سه محوره، بار هایی تا وزن 60 تن و تریلی های 2 محوردار که بار هایی تا 25 تن را جابجا می کنند. این ماشین ها دارای بدنه پر قدرتی هستند که به راحتی می توانند بار های فوق سنگین را حمل کنند.

بوژی ها نیز یکی دیگر از ماشین های مناسب برای حمل محموله های فوق سنگین هستند. بوژی ها کاملا برای این کار طراحی و ساخته شده اند و می توانند بار هایی با وزن 500 تن را جابه‌جا کنند. این ماشین ها قدرت و توان بالایی داشته و برخی از انواع آن ها دارای قابلیت بلند کردن اجسام هم هستند.

توجه به این نکته بسیار مهم است که حمل محموله های ترافیکی با استفاده از بوژه و یا در مواردی استفاده از کمرشکن ها نیاز به مجوز های خاص، اقدامات و تدابیر امنیتی ویژه مثل ماشین های اسکورت دارد. رانندگان اینگونه ماشین ها افرادی بسیار ماهر و با تجربه در زمینه رانندگی اینگونه وسایل و تجهیزات هستند.

شرایط حمل بار سنگین و فوق سنگین

یکی از شرایطی که باید در زمان حمل بار به آن توجه کنیم، شرایط آب و هوایی و شرایط جاده ها است. برای حمل بار های سنگین و یا فوق سنگین باید راننده تجربه کافی داشته باشد و بداند از کدام مسیر عبور کند تا هم ترافیک ایجاد نکند و هم در ترافیک برخی از شهر ها گیر نکند. از طرفی حرکت ماشین و جابجایی بار های سنگین در برخی از ساعات روز ممنوع است.

حمل بار سنگین

برای حمل بار های سنگین و فوق سنگین به خصوص محموله های ترافیکی باید مجوز های خاصی از مقامات محلی یا دولتی اخذ گردد. رعایت نکات ایمنی حمل بار هم از جمله دیگر شرایط حمل بار های سنگین و فوق سنگین است. خصوصا بار هایی که بسته بندی نمی شوند. چنانچه در این امر کوتاهی شود، ممکن است خطرات و حوادث جبران ناپذیری را رقم بزند.

شرکت های حمل و نقل بار های سنگین

حمل بار سنگین و فوق سنگین از جمله کارهای تخصصی و فنی است. انجام آن به راحتی و توسط افراد عادی امکان پذیر نخواهد بود. جابجایی این بار ها، ضوابط، شرایط و قوانین مخصوص به خود را دارد. معمولا افراد برای جابجایی اینگونه محموله ها به شرکت های باربری که به طور اختصاصی بارهای سنگین و فوق سنگین جابجا می کنند، مراجعه می کنند.

این شرکت ها می توانند برنامه ریزی دقیق برای حمل بار ها داشته باشند. برنامه ریزی دقیق و اصولی برای حمل می تواند شامل انتخاب ماشین و راننده مناسب، گرفتن مجوز های لازم، رعایت اصول ایمنی و استاندارد ها، بسته بندی مناسب، محافظت از بار و غیره باشد.

انتخاب مسیر مناسب برای این کار هم می تواند بر سلامت و هم بر هزینه تمام شده کار تاثیر گذار باشد. مثلا هزینه حمل بار از مشهد به شهر های دیگر متفاوت از حمل بار از تهران به شهر های دیگر است. همه این کار ها فقط از عهده افرادی که در این زمینه فعال هستند و تجربه کاری بالایی دارند، بر خواهد آمد. بیمه کردن بار یکی از وظایف مهم شرکت های باربری است. چون در طول فرایند جابجایی ممکن است هرگونه اتفاق ناخوشایندی رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما