5 تکنولوژی جدید در کامیون ها که باعث افزایش ایمنی و راحتی راننده می شود.

از مهم ترین وسایل نقلیه در حمل و نقل بین شهری کامیون ‌ها هستند. معمولا شرکت ‌های باربری از این تجهیزات بیشترین استفاده ممکن را دارند. قاعدتاً رانندگی با کامیون آن هم در جاده ‌های سخت و صعب العبور می ‌تواند جان رانندگان را تا حد زیادی به خطر اندازد. به همین دلیل افرادی که مسئولیت رانندگی این وسایل نقلیه را بر عهده می‌گیرند باید از توانمندی و مهارت‌ های بالایی برخوردار باشند. با توجه به شرایط سخت و چالش برانگیز حمل و نقل بین شهری، شرکت ‌های سازنده بر آن شدند تا یک سری قابلیت ‌ها و امکانات را در ساخت کامیون به آن بیفزایند. فناوری ‌ها و تکنولوژی جدید به کار رفته در کامیون تا حد زیادی امنیت و آسایش رانندگان را در رانندگی تامین می کنند. در این مطلب قصد داریم شما را با 5 تکنولوژی جدید کامیون و نقش آن ها در افزایش ایمنی و راحتی رانندگان آشنا کنیم.

5 تکنولوژی جدید در کامیون ‌ها که باعث افزایش ایمنی و راحتی رانندگان می ‌شوند؟

صنعت حمل و نقل و جابجایی بین شهری نقش بسیار گسترده و مهمی در اقتصاد کشور دارد. بنابراین می‌ توان به این نتیجه رسید که حضور انواع وسایل نقلیه همچون کامیون، تریلی و… تا چه اندازه در این صنعت ضروری و کلیدی هستند. معمولا در میان انواع وسایل نقلیه، کامیون ‌ها جزء پرکاربردترین وسایل باربری هستند و استفاده از آن ها در مقایسه با کشتی، هواپیما و قطار در حمل و نقل رایج ‌تر است.

رانندگی با کامیون شرایط خاص خود را دارد و طبیعتاً تمامی رانندگانی که با این وسایل نقلیه کار می‌کنند باید دارای گواهینامه پایه یک باشند. اما هر چقدر هم که رانندگان از تجربه و مهارت رانندگی بالایی برخوردار باشند، خطر همیشه در کمین آن هاست. متاسفانه آمار تصادفات بین جاده ‌ای و تعداد کشته شدگان بر اثر این حوادث کاملاً گویای این مطلب است که ریسک رانندگی با کامیون تا چه اندازه بالاست.
با توجه به نقش حیاتی و پررنگ رانندگان کامیون شرکت‌ های تولید کننده در تلاش هستند تا با افزایش قابلیت ‌ها و امکانات کامیون کمی از سختی و خطرات رانندگی با کامیون بکاهند. البته که عواملی همچون خستگی و خواب آلودگی راننده نیز در سوانح جاده ‌ای بی‌تأثیر نیستند. اما درصد بالایی از این تصادفات مربوط به خودروهاست. نقص فنی کامیون ها همچون نقص در ترمز، موتور فرمان و حتی لاستیک ‌ها می تواند خطرات و حوادث جاده‌ ای را افزایش دهد.

خوشبختانه امروزه تکنولوژی به کمک صنعت حمل و نقل آمده و تا حد زیادی ریسک خطر رانندگی با کامیون را برای رانندگان کاهش داده است. فناوری‌ های حمل و نقل مدرن از بروز بسیاری از خطرات جلوگیری کرده و رانندگی در مسیرهای سخت و خطرناک را تا حد زیادی بهبود می ‌بخشند در ادامه به ۵ تکنولوژی جدید کامیون ‌های باربری اشاره می‌کنیم.

1. سیستم ‌های هشدار راننده

در خصوص رانندگی با کامیون یک سری دستورالعمل ‌ها و قوانین وجود دارند که تمامی رانندگان موظف به رعایت آن ها هستند. به عنوان مثال: رانندگان کامیون در هر بار تنها مجاز به 10 الی 11 ساعت رانندگی هستند و افرادی که از این قانون تخطی می‌کنند قطعاً جریمه خواهند شد. متاسفانه افرادی هستند که به صورت آگاهانه برای بیشتر کار کردن این قانون را زیر پا می‌گذارند و همین موضوع باعث می‌ شود تا خستگی مفرط راننده در حین رانندگی حوادث بسیار ناگواری را رقم بزند.

یکی از تکنولوژی ‌های جدید به کار رفته در کامیون‌ ها که می ‌تواند تا حد زیادی در این زمینه به رانندگان کمک کند سیستم ‌های هشدار هستند. این فناوری، بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و می‌ تواند در زمان خستگی و خواب آلودگی راننده این موضوع را به سرعت تشخیص داده و به راننده هشدار دهد تا برای مدت زمانی از جاده خارج شده و اقدام به استراحت کند. اما عملکرد این تکنولوژی به چه صورت است و چگونه می ‌تواند خستگی راننده را تشخیص دهد؟

این فناوری به گونه ‌ای طراحی شده که می ‌تواند با بررسی عواملی همچون زمان روز، فرکانس استفاده از چراغ راهنما و نحوه رفتار فرمان راننده در طول رانندگی، میزان خستگی و خواب آلودگی راننده را تشخیص دهد. به عنوان مثال: زمانی که فرمان کامیون برای مدت زمان طولانی تحرک نداشته و به ناگهان چرخ آن به چرخش در می ‌آید این موضوع می ‌تواند از دید این فناوری اینگونه تعبیر شود که راننده برای مدتی به خواب رفته و مجبور شده پس از هوشیاری به سرعت به لاین اصلی بازگردد.

دستگاه ‌هایی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند مدل ‌های مختلفی دارند و هر کدام به شکلی خاص و نوآورانه عمل می‌کنند. برخی از این امکانات به صورت دستبند یا کلاه مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی دیگر نیز با استفاده از یک سری اطلاعات و داده ‌هایی که در اختیار آن ها قرار گرفته می ‌توانند خطر تصادفات را تا حد زیادی کاهش دهند.

2. سیستم‌ های هشدار و کاهش برخورد رو به جلو

تکنولوژی جدید کامیون فناوری LiDAR

یکی دیگر از 5 تکنولوژی جدید کامیون که بسیار مورد توجه رانندگان قرار گرفته و امنیت آن ها را نسبت به گذشته دوچندان کرده است، دوربین ها و حسگرهایی هستند که در ماشین تعبیه شده اند. این حسگرها نقش سیستم هشدار برخورد را ایفا می کنند. زمانی که رانندگان توجهی به دیگر خودروها ندارند، این سیستم ها فعال می شوند و نزدیک شدن بیش از حد مجاز به قسمت عقب خودروی دیگر را هشدار می دهند.

فناوری LiDAR به عنوان فناوری سنجش از راه دور شناخته می شود که به یک سری لیزرهای پالسی مجهز است. این فناوری با تشخیص نور و محدوده، فاصله بین اجسام و خودروها را اندازه گیری می کند. عملکرد این فناوری به این صورت است که به خودرو مورد نظر اشعه لیزر می تاباند و از این طریق سرعت و شدت سیگنال های برگشتی را اندازه گیری می کند. به این شکل می تواند فاصله خودروها را اندازه گیری کند.

همچنین اگر کامیون بیش از اندازه به خودروهای جلویی نزدیک شود، با کم کردن سرعت آن، از بروز حادثه پیشگیری می کند. این فناوری را می توان به عنوان یک محافظ خوب در برابر خودروهای دیگر نیز به شمار آورد.

3. کنترل پایداری الکترونیکی

فناوری ESC که مخفف Electronic Stability Control است، همانند سیستم های هشدار دهنده عمل می کند و می تواند حرکت لاستیک ها و نحوه عملکرد فرمان خودرو را ارزیابی و نظارت کند. اما به جای اینکه به شدت خستگی و میزان خواب آلودگی راننده توجه کند، به دنبال علائمی از لغزش است. این تکنولوژی با تشخیص نقص و عیوب کامیون می تواند از انحراف از جاده و هرگونه حادثه پیشگیری کند.

در واقع زمانی که نقصی در خودرو مشاهده شد، سیستم بلافاصله قدرت موتور یا سرعت خودرو را کاهش می دهد. این فناوری با دقت بسیار بالا در تشخیص مشکل و سرعت عمل قابل قبول خود می تواند راننده را از خطر آگاه سازد و ایمنی او را تامین کند.

4. تکنولوژی دوربین های دید عقب

تکنولوژی جدید کامیون دوربین های دید عقب

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، رانندگی با کامیون شرایط کاملا متفاوتی دارد. به عنوان مثال رانندگان کامیون نسبت به رانندگان خودروی سواری محدودیت بصری بیشتری دارند. این محدودیت در دید در واقع یکی از نگرانی های بزرگ رانندگان است که می تواند عامل اصلی بسیاری از تصادفات جاده ای نیز باشد. استفاده از فناوری که در دوربین ها به کار رفته تا حد زیادی این مشکل را برطرف می کند.

این تکنولوژی جدید کامیون، دید کاملا واضح و مشخصی از پشت کامیون به راننده می دهد تا راننده بتواند به راحتی نقاط کور در جاده را تشخیص دهد. این دوربین ها می توانند در قسمت پشتی و کنار کامیون نصب شوند. راننده به کمک یک صفحه نمایشگر LCD، می تواند بازخوردهای دوربین را با وضوح کامل و همراه با فیدهای صوتی زنده مشاهده کند.

برخی از شرکت ‌های ارائه کننده به تازگی دوربین ‌هایی را روانه بازار کرده ‌اند که از قابلیت ‌های ویژه ‌ای برخوردار هستند. این دوربین ‌ها در برابر شرایط آب و هوایی سخت مقاومت بالایی دارند و ضد ضربه هستند. همچنین امکان مشاهده تصاویر پشت کامیون در زوایای 120، 130 و 150 درجه نیز برای رانندگان وجود دارد که مزیت قابل توجهی به شمار می ‌رود.

5. کامیون ‌های خودران

تکنولوژی جدید کامیون های خودران

در میان تمامی فناوری ‌ها و تکنولوژی ‌های معرفی شده یک مورد بسیار خاص نیز وجود دارد که البته فعلاً همه شرکت ‌های باربری از این خدمات بهره ‌مند نیستند. می‌ توان گفت از تاثیرگذارترین فناوری ‌ها در صنعت حمل و نقل زمینی کامیون ‌های خودران هستند. این تکنولوژی جدید کامیون که بسیار مورد توجه شرکت ‌های بزرگ باربری قرار گرفته است علاوه بر ایمنی بسیار بالایی که دارد، می ‌تواند بازدهی در کار را نیز بسیار افزایش دهد. البته که حضور راننده در این کامیون ‌ها الزامی است. اما در این کامیون‌ ها رانندگی و یا بخش زیادی از آن توسط هوش مصنوعی انجام می ‌شود.

این موضوع باعث شده تا بسیاری از وظایف رانندگان کم شده و مشکلاتی از قبیل خستگی و خواب آلودگی راننده پیش نیاید. این کامیون ‌ها همچنین فرایند جابجایی و حمل و نقل بار از شهری به شهر دیگر را در مدت زمان کمتری انجام می ‌دهند. در واقع می ‌توان گفت هوش مصنوعی استفاده شده در این نوع کامیون‌ ها باعث شده تا عملیات رانندگی نسبت به زمانی که رانندگان معمولی فرمان خودرو را در اختیار دارند با کیفیت ‌تر انجام شود. گروه ‌هایی که جزء طرفداران اصلی کامیون‌ های خودران هستند اینگونه استدلال می‌کنند که در آینده با وجود این تجهیزات حمل و نقل، ایمنی جاده ‌ها به مراتب بیشتر می ‌شود.

کاربردهای هوش مصنوعی در افزایش امنیت کامیون

موضوع ایمنی کامیون اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع می ‌توان گفت ایمنی کامیون تا حد زیادی ایمنی راننده و بار را تضمین می کند. موضوع ایمنی آنچنان مهم است که توصیه می ‌شود افراد به جای اقدامات واکنشی در زمان بروز خطر به سراغ اقدامات پیشگیرانه بروند. امروزه هوش مصنوعی به شکل گسترده ‌ای در زندگی ما ظهور کرده و کاربردهای بسیار زیادی نیز دارد.

اما هوش مصنوعی چگونه می ‌تواند به صنعت حمل و نقل زمینی توسط کامیون کمک کند؟ از مهم ترین وظایفی که هوش مصنوعی در این زمینه ایفا می‌کند مدیریت ناوگان و کارکنان آن است. هوش مصنوعی تمامی سفرهای صورت گرفته توسط یک ناوگان مشخص را تجزیه و تحلیل می‌کند. با تجزیه و تحلیل، داده ‌ها و اطلاعات مفیدی در اختیار هوش مصنوعی قرار می ‌گیرد. این اطلاعات به هوش مصنوعی کمک می‌کنند تا بتواند بینش دقیقی از چگونگی روند کار کارکنان داشته باشد.

به عنوان مثال، هوش مصنوعی رفتار رانندگان را در یک ناوگان زیر نظر می‌گیرد و پس از ارزیابی‌ های دقیق مشخص می‌کند که کدام یک از رانندگان پروتکل‌ های ایمنی را بیشتر رعایت می‌کنند و بر این اساس پیشنهاد می‌ دهد که این رانندگان یک سری آموزش ‌های اصلاحی را دریافت کنند.

چالش ‌های استفاده از فناوری حمل و نقل برای افزایش ایمنی

با اینکه فناوری با ابتکار خود تحول بزرگی در صنعت حمل و نقل بین شهری ایجاد کرده‌ اما همچنان رانندگانی هستند که با این فناوری ‌ها مشکل داشته و تمایلی به استفاده از آن ها ندارند. این یکی از بزرگ ترین چالش ‌های استفاده از فناوری ‌های حمل و نقل است. بسیاری از رانندگان تمایل دارند به همان شکل سابق و سنتی بدون ادغام فناوری ‌های مدرن کار خود را انجام دهند.

برای رفع این مشکل راهکارهای زیادی وجود دارد که یکی از آن ها اثبات درست کار کردن فناوری یا تکنولوژی مورد نظر در کامیون است. در واقع راننده باید این اطمینان را داشته باشد که فناوری مربوطه پیش از این، بارها و بارها تست شده و هر بار نتایج آن کاملاً موفقیت آمیز بوده است. نگرانی‌ های رانندگان را به دقت گوش کنید و سعی کنید از دل فناوری مورد نظر پاسخی منطقی و قابل اعتماد برای آن ها به دست آورید.

سعی کنید در اولین فرصت فناوری و تکنولوژی خاصی که در نظر دارید را در ناوگان پیاده ‌سازی و ادغام کنید تا رانندگان تجربه استفاده از آن را داشته باشند. تمامی آموزش ‌ها و نکات لازم را در خصوص چگونگی استفاده از فناوری مربوطه در اختیار رانندگان قرار دهید. با به روز نگه داشتن دانش، اطلاعات و مهارت رانندگان و آشنایی کامل آن ها با تکنولوژی های جدید کامیون می ‌توانید امنیت سفر در جاده را هم برای بار و هم برای رانندگان افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما