نحوه استعلام سهمیه سوخت در سامانه سماس

یکی از سامانه های دولتی که برای ساماندهی و بهینه سازی مصرف سوخت ایجاد شده سامانه سماس است که مراجعه حضوری به مراکز دولتی را برای شما کاهش داده است. از این رو شما می توانید با کمک این سامانه از جمله خدماتی مانند استعلام سهمیه سوخت و .. به راحتی در منزل با تلفن همراه و یا کامپیوتر بهره مند شوید.

این سامانه برای رانندگان تاکسی، سرویس های مدارس و ارگان ها و کسانی که با ماشین شان مسافت زیادی را طی می کنند بسیار کاربردی و مناسب است. در این مقاله قصد داریم نگاهی به سامانه سماس، نحوه ثبت نام و سرویس های خدماتی آن را بیندازیم، از این رو پیشنهاد می شود تا ادامه با ما همراه باشید تا این مطلب را از دست ندهید.

معرفی سامانه سماس

سامانه سماس برای اعطای تسهیلات سوخت و بهینه سازی مصرف سوخت است که با استفاده از آن دیگر نیاز به مراجعه حضوری به مراکز و … نیستید. این سامانه قدمت زیادی ندارد اما در همین مدت زمان کوتاه بسیاری از رانندگان از آن استفاده می کنند و بدین صورت در زمان و هزینه های خود بسیار صرفه جویی کرده اند.

تمامی افرادی که در زمینه حمل و نقل اینترنتی نیز فعالیت دارند می توانند از این سامانه استفاده کنند و امور مربوطه به سوخت گیری و سهمیه سوخت خود را کنترل کنند. رانندگان می توانند با ثبت نام در سامانه سماس از تسهیلات سوختی دولتی بهره مند شوند و به صورت آنلاین از وضعیت سوخت خود اطلاعات لازمه را کسب کنند.

نحوه استعلام سهمیه سوخت در سامانه سماس

برای استعلام سهمیه سوخت خودروی خود پس از ورود به سایت سماس مراحل زیر را دنبال کنید.

استعلام سهمیه سوخت
  • مرحله اول: به سامانه سماس وارد شوید.
  • مرحله دوم: روی گزینه استعلام رانندگان کلیک کنید و صبر کنید تا صفحه برایتان باز شود.
استعلام سهمیه سوخت
  • مرحله سوم: اکنون وارد پنجره خدمات وزارت کشور می شوید. حال در این قسمت باید شماره همراه متعلق به راننده را وارد کنید و سپس کد امنیتی را نیز وارد کرده و روی ارسال رمز یکبار مصرف کلیک کنید.
استعلام سهمیه سوخت
  • مرحله چهارم: اکنون پس از وارد کردن رمز 5 رقمی احراز هویت یکبار مصرفی که برایتان ارسال شد وارد پنجره ای جدید می شوید که باید در قسمت خواسته شده کد ملی و تاریخ تولدتان را وارد کنید، سپس گزینه ثبت اطلاعات را بزنید. (در صورتی که پیش از این احراز هویت شده باشید به راحتی می توانید به بخش استعلام سوخت وارد شوید.)
  • مرحله چهارم: حال پس از اتمام احراز هویت وارد سامانه خواهید شد.در این بخش می توانید به مواردی از قبیل: مانده اعتبار سوخت، تاریخچه واریز اعتبار، تاریخچه برداشت اعتبار، بازنشانی و تغییر رمز عبور دسترسی داشته باشید. اکنون به بخش تاریخچه واریز اعتبار مراجعه کنید و در آنجا میزان اعتبار سوخت خود را استعلام بگیرید. (برای مشاهده مانده اعتبار سهمیه سوخت باید رمز کارت سوخت شخصی خود را وارد کنید که این رمز به طور پیش فرض معمولا ۴ رقم آخر کد ملی دارنده کارت سوخت می باشد.)

بدین ترتیب از مانده اعتبار سوخت تان مطلع خواهید شد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت سهمیه بنزین

برای اینکه بتوانید از بنزین اعتباری سماس استفاده کنید باید به مدارک زیر دسترسی داشته باشید.

  1. کد ملی راننده
  2. نام
  3. نام خانوادگی
  4. شماره موبایل مالک
  5. اطلاعات گواهینامه (نوع گواهینامه)
  6. پلاک و مدل خودرو
  7. اطلاعات بیمه شخص ثالث
  8. اطلاعات خودرو
  9. تاریخ اعتبار بیمه نامه راننده

سامانه سماس چه کاربردهایی دارد؟

شما می توانید از طریق سامانه سماس تغییر رمز اعتباری سوخت، بازنشانی اعتبار سوخت، اطلاعات و تاریخچه واریز اعتبار سوخت، مشاهده میزان سوخت باقی مانده، تاریخچه برداشت امتیاز و … را انجام دهید و از کارهای اداری و حضور در مراکز راحت شوید.

نحوه استفاده از اعتبار سهمیه سوخت

استعلام سهمیه سوخت

خلاصه مطلب

در این مقاله برای شما نحوه استعلام گرفتن سهمیه بنزین را توضیح دادیم؛ سامانه سماس در سال های اخیر بسیار پر استفاده بوده و مراجعه حضوری به مراکز دولتی را بسیار کاهش داده است.

جالب است بدانید شما می توانید از طریق اپلیکیشن اسنپ نیز سهمیه بنزین تان را استعلام بگیرید؛ برای این کار تنها لازم است اطلاعاتی مانند: گواهینامه، کد ملی راننده، مدل و پلاک خودرو، شماره موبایل و … را داشته باشید.

سوالات متداول

1. نحوه استفاده از اعتبار واریز شده چگونه است؟

پس از انجام سوخت گیری جهت پرداخت هزینه یکی از کارت های بانکی تان را بکشید. گزینه پرداخت اعتباری را بزنید و رمز عبور خود را بزنید تا هزینه سوخت گیری از حساب تان کم شود.

2. برای استفاده از اعتبار سوخت از کدام کارت بانکی استفاده کنم؟ آیا اهمیت دارد؟

در صورتی که سهمیه بنزین شما واریز شده باشد می توانید با تمامی کارت های بانکی تان (که به نام خودتان است) نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. تفاوتی ندارد بانک ملت، سپه، صادرات یا … باشد.

3. اگر در جایگاه پس از کشیدن کارت با عبارت کارت نامعتبر یا رمز نامعتبر مواجه شدیم چه کنیم؟

در صورتی که با این پیام ها مواجه شدید کارت دیگری بکشید اگر باز هم مشکل رفع نشد با پشتیبانی سامانه سماس تماس بگیرید تا مشکل به وجود آمده را رفع کنید.

4. چه کسانی می توانند از این سامانه استفاده کنند؟

کلیه رانندگان تاکسی های اینترنتی و هوشمند می توانند با مراجعه به سایت سماس از آخرین اطلاعات سوخت خود با خبر شوند.

5. چگونه می توان رمز اعتبار خود را عوض کرد؟

تغییر رمز فقط از طریق سامانه سماس قابل تعویض می باشد.

6. بازنشانی رمز اعتبار به چه صورت انجام می شود؟

برای بازنشانی رمز عبور سامانه سماس می توانید از پشتیبانی سامانه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما