مراحل و شرایط ثبت و اخذ مجوز شرکت باربری و حمل نقل

از جمله شرکت هایی که می توان به واسطه آن عملیات باربری، نقل و انتقال اثاثیه، تجهیزات و غیره را انجام داد شرکت باربری است. این نوع از شرکت ها برای این که بتوانند فعالیت خود را شروع کنند باید ابتدا مجوز شرکت باربری را از اتحادیه باربری، راهداری و وزارت راه دریافت کنند.

ثبت شرکت های باربری با توجه به خدماتی که قرار است ارائه دهد، مراحل مختلفی دارد. این شرکت ها هم می توانند به صورت بین المللی و هم به صورت برون شهری و درون شهری فعالیت خود را آغاز کنند. در این مطلب قصد داریم در مورد مراحل و شرایط ثبت و اخذ مجوز برای شرکت های باربری صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

معرفی سامانه ثبت نام پروانه شرکت حمل و نقل

مجوز شرکت باربری

امروزه بسیاری از افراد به منظور انتقال و جابه‌جایی کالاهای خود در پایانه بار، از یک شرکت باربری معتبر و ثبت شده کمک می گیرند. همین موضوع سبب شده تا فعالیت در حوزه حمل و نقل رونق زیادی بگیرد و عده ای بخواهند به کسب درآمد از راه ثبت این شرکت ها بپردازند. این افراد می توانند با دارا بودن شرایط لازم اقدام به اخذ مجوز از سامانه ثبت پروانه شرکت حمل و نقل کنند.

البته این سامانه برای باربری های درون شهری، برون شهری و بین المللی متفاوت است. افرادی که می خواهند اقدام به ثبت شرکت باربری درون شهری کنند، نیازی به ثبت شرکت در سامانه ندارند و می توانند فعالیت خود را در قالب یک دفتر شروع کنند. اما باید برای دریافت پروانه باید به سامانه درگاه ملی مجوزها مراجعه نمایند.

پروانه شرکت حمل و نقل برون شهری هم فقط به اشخاصی اعطا خواهد شد که شرکت خود را در سامانه ثبت شرکت ها ثبت کرده اند. بعد از آن هم می توانند برای کسب پروانه فعالیت خود به سامانه درگاه ملی مجوزها مراجعه کنند. پس از ورود به سامانه، برحسب زمینه فعالیت شرکت حمل و نقل و نوع آن، مدیر شرکت باید درخواست صدور پروانه فعالیت خود را ثبت کند.

شرایط لازم برای صدور پروانه شرکت باربری و حمل و نقل

برای اخذ پروانه شرکت یک سری شروط کلی و یک سری شروط فردی مطرح است، شروط کلی به شرح زیر است:

  • معرفی نامه مدیر فنی شرکت مورد تایید دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای
  • داشتن مفاصاحساب بیمه تأمین اجتماعی
  • عدم بدهی مالیاتی

فردی که درخواست ثبت شرکت باربری و دریافت مجوز آن را دارد، باید دارای شرایط زیر باشد:

  1. عدم اشتغال به سمت مدیریت عاملی در شرکتهای دیگر و مدیریت موسسات
  2. داشتن گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم برای افراد ذکور مشمول
  3. ارایه گواهی گذراندن دوره های آموزشی کوتاه مدت “مدیران فنی شرکتها و موسسات حمل و نقل بین شهری کالا”
  4. عدم تصدی به هرگونه شغل دولتی برابر قوانین و با اعلام متقاضی
  5. حداقل میزان تحصیلات و سوابق تجربی مورد نیاز برای دریافت پروانه فعالیت شهرستانی، استانی و سراسری مدرک تحصیلی حداقل سوم راهنمایی (سیکل) و سوابق تجربی مطابق متقاضیان دیپلم
  6. در صورتی که متقاضی در شرکت های حمل و نقل دارای سمت رسمی از قبیل عضو هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرس باشد ، می بایست به میزان سنوات مورد نظر روزنامه رسمی ارائه شود.
  7. در صورتی که متقاضی در مشاغل دولتی و موسسات عمومی مرتبط با موضوع حمل و نقل سوابقی دارد، می بایست احکام کارگزینی و یا تائید دستگاه مربوطه که مؤید این موضوع است به میزان سنوات مورد نظر ارائه شود.
  8. در صورتی که متقاضی قبلاً در شرکت ها و موسسات حمل‌ونقل شاغل بوده باشد، می بایست گواهی اشتغال به کار در شرکت و همچنین گواهی سازمان تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت حق بیمه به میزان سنوات مورد نظر ارایه شود . ( متقاضیان مشمول این بند می بایست اشتغال عملی آن ها در زمینه حمل ونقل مورد تایید تشکلهای صنفی مربوطه قرار گیرد)
  9. چنانچه متقاضی تاسیس شرکتهای اختصاصی حمل و نقل سبک بین شهری (وانت بار) دارای سوابق مدیریتی و تصدی موسسه وانت بار یا اتحادیه وانت بار (تاکسی بار) باشد، ارایه پروانه فعالیت مربوطه نیز کفایت می نماید.
  10. سن متقاضی باید حداقل 25 سال باشد.
  11. مدیر عاملی که برای شرکت انتخاب می شود باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
  12. فرد متقاضی باید تجربه کافی در امور حمل و نقل و باربری داشته باشد.
  13. باید نام شرکت به صورت برچسب روی خودروهای باربری وجود داشته باشد.
  14. خودروهایی که برای این شرکت انتخاب می شوند، باید بیمه شخص ثالث و کارت معاینه فنی داشته باشند.
  15. هر خودرو باید طبق ظرفیتی که دارد، حمل بار انجام دهد.
  16. خودروهایی که برای شرکت خریداری می شوند نباید بیشتر از 10 سال عمر داشته باشند.
  17. انتخاب دفتر کار، تهیه تجهیزات و خودروهای باربری، تامین پارکینگ، جمع آوری مدارک و ثبت باربری در سامانه، از جمله مراحل اصلی برای دریافت مجوز شرکت باربری است که باید متقاضی آن ها را طی کند.

مدارک لازم برای دریافت پروانه شرکت حمل و نقل بار

پس از این که محل مورد نظر برای تاسیس شرکت باربری انتخاب شد، باید مدارک لازم برای اخذ مجوز باربری را تکمیل کرد. از جمله مدارکی که باید برای دریافت مجوز فراهم کنید، موارد زیر هستند:

  • تصویر گواهی بلامانع بودن محل پایانه از نقطه نظر ترافیکی، انتظامی ، بهداشتی ، زیست محیطی و نوع کاربری
  • اسناد مالکیت ناوگان
  • تصویر معرفی نامه مدیر فنی شرکت از دفتر ایمنی و ترافیک
  • تصویر مدارک احراز صلاحیت اعضای هیئت مدیره، بازرسان و مدیر عامل
  • تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
  • تصویر گواهی گذراندن دوره های آموزشی کوتاه مدت (برای مدیر عامل)
  • تصویر مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم) (برای مدیرعامل)
  • سابقه آموزشی و تجربی مطابق شرایط رشته درخواستی
  • تصویر آگهی روزنامه رسمی تاسیس و آگهی تغییرات اعضای هیات مدیره و مدیر عامل
  • تصویر مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی
  • گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم
  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • گذرنامه برای افراد غیر ایرانی
  • عکس 3*4
  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • اجاره نامه یا سند مالکیت شرکت
  • گواهی اتمام دوره های آموزشی تجارت و کسب و کار
  • اساسنامه
  • گواهی بیمه تامین اجتماعی
  • سند و کارت ماشین هایی که قرار است در شرکت از آن ها استفاده شود.

در صورت نقص هر یک از مدارک، مراحل دریافت مجوز و ثبت شرکت حمل و نقل متوقف خواهد شد. در پایان نیز زمان لازم برای صدور مجوز از زمان تاييد مدارک 20 روز کاری است و مدت اعتبار آن نیز 36 ماه است. هزینه های صدور پروانه برای شرکت‌های سراسری و درجه 1 مبلغ 70،000،000 ریال برای شرکتهای درجه 2 مبلغ 50،000،000 ریال است.

نحوه ثبت پروانه و مجوز شرکت حمل بار

در حال حاضر برای ثبت یک شرکت باربری و حمل و نقل در هر یک از شهرهای ایران، متقاضی باید دارای شرایط و مدارک و امکاناتی باشد. در این قسمت نحوه ثبت پروانه و مجوز شرکت باربری را برای شما توضیح خواهیم داد.

متقاضیان پروانه شرکت های باربری و حمل و نقل باید برای ثبت نام و پیگیری امور خود مراحل زیر را طی کنند. در صورتی که یکی از مراحل به درستی انجام نشود، فرد نمی تواند مجوز تاسیس شرکت حمل و نقل خود را دریافت کند.

مراحل دریافت پروانه و مجوز شرکت باربری برون شهری

در اولین مرحله متقاضی باید وارد سامانه ثبت شرکت ها شود و شرکت خود را ثبت کند و آگهی تاسیس شرکت خود را در روزنامه های رسمی درج کند. پس از ثبت شرکت متقاضی باید وارد سامانه درگاه ملی مجوزها شده و جهت دریافت پروانه درخواست خود را ثبت کند.

برای دریافت پروانه متقاضی باید پس از ورود به سامانه درگاه ملی مجوزها، عبارت فعالیت شرکت حمل و نقل بین شهری کالا را درج و انتخاب کند. سپس کادری برای او به نمایش در می آید که در آن شرایط مدارک و استعلامات لازم به طور کامل ذکر شده است. اکنون بعد از مطالعه تمام موارد، به سمت پایین اسکرول کنید و روی گزینه درخواست مجوز کلیک کرده تا فرایند ثبت نام آغاز شود.

بعد از آن هم باید گزینه اشخاص حقوقی را انتخاب کند و شماره تلفن بالاترین مقام اجرایی و کد امنیتی را وارد کند و بعد از فشردن گزینه ارسال کد فعالسازی، منتظر بماند تا کد را دریافت کند.

بعد از وارد کردن کدی که در طی یک پیام کوتاه به شماره تلفن همراه ارسال می شود، وارد بخش دیگری می شود که در این قسمت باید شماره شناسه ملی، ملیت بالاترین مقام اجرایی و کد ملی را وارد کنید. بعد از آن متقاضی باید ثبت نهایی را انجام دهد و با داشتن این اطلاعات وارد حساب کاربری خود شود و ادامه مراحل را طبق توضیحات زیر پیش ببرد.

ثبت شرکت حمل و نقل درون شهری

همان طور که پیش تر هم به این موضوع اشاره کردیم برای شرکت های درون شهری شما نیازی به ثبت شرکت ندارید و با تاسیس یک دفتر هم می توانید به راحتی در این حوزه مشغول به کار شوید. اما باید برای دریافت پروانه باربری وارد سامانه ثبت شرکت ها شوید. در صورتی که قبلا در این سایت ثبت نام نکرده باشید ابتدا باید مراحل ثبت نام را انجام دهید.

  • وارد صفحه اصلی می شوید و روی گزینه درخواست مجوز جدید کلیک می کنید. سپس باید اطلاعاتی همچون استان، شهرستان، نوع مجوز و غیره را وارد کنید و ثبت نهایی را کلیک کنید. پس از آن پیغام ثبت موفق برای شما به نمایش در می آید. با تایید آن به مرحله بعد می روید.
  • در مرحله بعد متقاضی اطلاعات خود را مشاهده می کند که در صورت مورد تایید بودن شخص گزینه ادامه فرایند ثبت را کلیک می کند. با انتخاب این گزینه متقاضی به سامانه نوین اصناف ارجاع داده خواهد شد که باید اطلاعات مورد نیاز همچون قرار نوع پروانه کسب، مدت و غیره را مشخص کند و روی گزینه ادامه کلیک کند.
  • در این مرحله شخصی که واجد شرایط تاسیس باربری بین شهری است باید در کادر استان، شهرستان و رشته شغلی، اطلاعاتی که لازم است را وارد نماید. همچنین باید موافق خود را با شرایط عمومی و اختصاصی درخواست مجوز را تیک زدن گزینه تایید آیین نامه عمومی و اختصاصی اعلام کند. سپس به طور خودکار به مرحله بعد فرستاده می شود.
  • پس از آن متقاضی می تواند اطلاعات فردی و صنغی خود را مشاهده کند که در صورت مورد تایید روی گزینه ادامه کلیک خواهد کرد. در ادامه باز هم فرد اطلاعاتی در مورد نوع پروانه کسب مشاهده خواهد کرد که باز هم در صورت مورد تایید بودن متقاضی باید روی گزینه تایید و ادامه کلیک کند.
  • در این بخش متقاضی باید مدارک خود را همچون سند مالکیت و عکس پرسنلی را بارگذاری کند.
  • در صورتی که تمام مراحل گفته شده به درستی انجام شده باشد، کد رهگیری برای ثبت درخواست مجوز شرکت باربری به متقاضی نمایش داده می شود. سپس به او اعلام می شود که در چه تاریخی باید برای درخواست خود پیگیری کند. بعد از اعلام زمان پیگیری فرد باید برای تکمیل فرایند روند ثبت درخواست پروانه و مجوز خود، سایر مراحل را دنبال کند.

هزینه و قیمت دریافت مجوز شرکت حمل و نقل داخلی و بین المللی

در خصوص هزینه ها و قیمت های مجوز شرکت حمل و نقل داخلی و بین المللی باید گفت که هزینه ثابتی برای آن در نظر گرفته نشده است. چرا که انواع مختلفی از شرکت های حمل و نقل وجود دارند که هزینه و قیمت هر کدام از آن ها برای دریافت مجوز متفاوت است.

عدم پرداخت هزینه ها موجب تاخیر یا عدم صدور پروانه برای این شرکت ها خواهد بود و در این صورت افراد نمی توانند فعالیت خود را شروع کنند. اما در کل باید بگوییم که این هزینه شامل هزینه صدور پروانه و پرداخت حق عضویت برای شرکت های درون شهری و برون شهری خواهد شد. در ضمن برای هر استان و هر شهر این هزینه ها متغیر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما