خدمات حمل و نقل بین المللی

خدمات حمل و نقل بین المللی جاده ای و ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه

حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالا

همانطور که می دانید، از 4 روش هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای، برای حمل و نقل کالا به صورت بین المللی استفاده می شود. در میان این 4 روش، حمل و نقل دریایی از همه انواع روش های حمل و نقل کالا، به صرفه تر است. اما برای کشورهایی که مسیر دریایی ندارند، چطور؟

اگر بخواهیم از حمل و نقل هوایی استفاده کنیم، هزینه بسیار گزافی باید پرداخت کنیم، از طرفی مسیرهای ریلی نیز بسیار محدود بوده و ممکن است تمام شهرها را پوشش ندهد. در اینجا حمل و نقل جاده ای مورد توجه قرار می گیرد که بسیار به صرفه تر بوده و تقریبا تمام نقاط را پوشش می دهد.

حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالا به صورت زمینی و جاده ای، معمولا توسط شرکت های بین المللی حمل و نقل انجام می پذیرد که تجربه انجام آن را داشته و به خوبی از عهده آن بر می آیند. شرکت باربری مشهد ترابر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و توانسته با فراهم آوری زیرساخت های مناسب، فرایند حمل و نقل بین المللی جاده ای و ترانزیت کالا را به کشورهای مختلف، از جمله کشورهای آسیای میانه همچون افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، هندوستان، ترکمنستان و… تسهیل کند.

حمل و نقل بین المللی جاده ای چه مزایایی دارد؟

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های حمل و نقل، روش زمینی از نوع جاده‌ای است که به سبب گستردگی خدمات و پوشش جاده ای در همه جای دنیا، هنوز هم اصلی ترین نوع حمل و نقل محسوب می شود. حمل و نقل بین المللی کالا به صورت زمینی، با استفاده از کامیون‌های کاملا مجهز و ایمن انجام می‌شود. این روش برای به علت وجود جاده های فراوان و وسایل نقلیه مختلف، بسیار به صرفه بوده و برای مسیرهای کوتاه و به ویژه مسیرهایی که امکان حمل و نقل دریایی در آنها نیست، بسیار مناسب است.

  • از مزایای مهم استفاده از حمل و نقل بین المللی به صورت جاده ای ایجاد شغل برای افراد داخل کشورها است. به این دلیل که در این نوع حمل و نقل نیاز به راننده، کارکنان دیگر برای بارگیری و تخلیه، مهندسین فنی و… است. پس به افزایش شغل کشورها و همچنین افزایش معیشت مردم کمک می‌کند.
  • یکی دیگر از مزایای این نوع حمل و نقل رشد اقتصادی کشورها است. حمل و نقل جاده ای بین المللی باعث ارتباط تجاری بیشتر کشورها و افزایش رشد اقتصادی می‌شود. اگر تجارت بین المللی افزایش پیدا کند، شرکت‌های ترابری بزرگ با هم به رقابت می‌پردازند و نوآوری و کیفیت خدمات بیشتر خواهد شد. مشهد ترابر با تکیه بر این هدف بزرگ، در جهت افزایش رشد اقتصادی کشور با خدمات بهتر گام برمی‌دارد.
  • در حمل و نقل جاده‌ای بهتر می‌توان در مسیرهای مختلف تردد کرد و کالا و محموله مورد نظر را به شهرها و روستاهای کوچک رساند در حالی که سایر روش‌ها به شهرها و کشورهای بزرگ محدود می‌شوند. همچنین قیمت مناسب‌تر حمل و نقل جاده‌ای برای مشتریانی که توان پرداخت هزینه‌های حمل و نقل هوایی و یا دریایی را ندارند نکته مثبتی است که در نظر گرفته می‌شود.
ترانزیت کالا

ترانزیت کالا به خارج و کشورهای آسیای میانه

ترانزیت کالا به کشورهای آسیایی

در ترانزیت کالا، اجناس و کالاهای گمرک نشده در حال جابه جایی، تحت نظارت گمرک به مقصد می‌رسند. این روش یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش های حمل و نقل بین المللی است. در واقع با استفاده از این روش کالاهایی که در یک کشور تولید نمی‌شوند از کشور دیگر وارد شده و نیاز مردم را رفع می‌کنند. ترانزیت خارجی را می‌توان جابه‌جایی کالا بین سه کشور یا بیشتر دانست. در این نوع حمل و نقل، ترانزیت‌ها باید در زمان مشخص به مرز گمرکی یک کشور رسیده و بعد از طی زمان مشخص از آن خارج شوند. ترانزیت کالا خارجی از ایران معمولا به کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه و کشورهای اروپایی انجام خواهد شد.

ترانزیت کالا با روش‌های مختلف حمل و نقل انجام می‌شود که یکی از رایج‌ترین آن‌ها حمل و نقل جاده‌ای است. در ترانزیت خارجی کالا باید مدارک لازم از جمله فاکتور خرید، گذرنامه، بارنامه، مجوز عبور کالاهای ترانزیت برای ورود، معرفی نامه، ضمانت نامه و… را در اختیار داشته باشید تا در گمرک با مشکل مواجه نشوید. البته ترانزیت کالا به صورت بین المللی هم انجام پذیر است. به عنوان مثال ارسال کالا با استفاده از ترانزیت به کشورهای آفریقایی مانند مصر انجام می‌شود و در این بین کشورهای مختلفی درگیر هستند اما در ارسال کالا به ترکیه تنها دو کشور درگیر خواهند بود.

در حمل و نقل بین المللی چه کالاهایی جابه‌جا می‌شوند؟

خوشبختانه در حمل و نقل جاده ای هر نوع کالایی قابل جابه جایی است. حتی دستگاه‌های با حجم بالا و وزن سنگین نیز در این دسته قرار می‌گیرند. در دسته‌بندی زیر بسیاری از کالاهایی که از این طریق قابل جابه‌جایی هستند شرح داده شده است:

  • کالاهای صنعتی: شامل آهن، فولاد، خودروها، تجهیزات صنعتی، ماشین‌آلات و…
  • کالاهای کشاورزی: شامل دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی، میوه، سبزیجات و…
  • کالاهای مصرفی: شامل پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، جواهرات و…
  • کالاهای پربازده: شامل جواهرات، اوراق بهادار، پول، دارو و…
  • کالاهای خام: شامل زغال سنگ، نفت، گاز،، مواد معدنی، سنگ‌های گران‌بها و …

انواع خودروهای باربری در حمل و نقل کالا به صورت بین المللی

در حمل و نقل و باربری یکی از موضوعاتی که اهمیت زیادی دارد، نوع خودرو باربری است. در حمل کالاهای حساس و مواد فاسد شدنی خودروهای مخصوص مسئولیت جایه جایی را برعهده خواهند داشت. از انواع خودروهای باربری می‌توان به کامیون‌های تانکر، کامیون‌های سنگین، کامیون‌های یخچالی و همچنین کامیون‌های ۱۰ تن اشاره کرد.

کامیون‌های تانکر مخصوص حمل مواد خام مانند مایعات و گازها از جمله نفت و مواد شیمیایی هستند. در واقع به دلیل اینکه این مواد از مواد قابل اشتعال و خطرناک محسوب می‌شوند باید با خودروهای ایمن حمل شده و به مقصد تحویل داده شوند. از کامیون‌های سنگین نیز برای حمل کالاهای حجیم و سنگین مانند ماشین‌آلات و ورقه های فولادی استفاده می‌شوند. محفظه این کامیون‌ها برای حمل چنین کالاها و محموله‌هایی به صورت اختصاصی طراحی شده‌اند. ازکامیون‌های یخچالی نیز برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی استفاده می‌شود. فضای داخلی آن‌ها به صورت سرمایشی تجهیز شده تا درطول مسیر، دمای مواد غذایی و نوشیدنی‌ها حفظ شده و از فساد آن‌ها جلوگیری شود.

با توجه به اهمیت حمل و نقل بار در مسیرهای داخلی و خارجی کشور، بهتر است با ویژگی‌ها و مزایای حمل و نقل بین المللی و روش‌های مختلف آن آشنایی کامل داشته باشید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این باره و همچنین سوالات خود می‌توانید با تیم مشاوره و پشتیبانان شرکت باربری مشهد ترابر در ارتباط باشید.

دکمه بازگشت به بالا
خانه تعرفهتماسدرباره ما